Turdagbok Grønland 2022 – Amundsengruppa

Dette er turdagboken for Amundsengruppa som skal krysse Grønland i mai 2022. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst – et 600 km langt eventyr med ski og pulk. Her kan du følge dem på veien.

I Amundsengruppa er disse med: Anne, Merethe, Alexander, Håkon, Camilla, Claus, Ingeborg og guidene, Morten og Vegar.

Følg gruppa på kartet HER

Bloggen oppdateres med ujevne mellomrom, og det vil ikke legges ut oppdatering hver dag. Tekstene legges ut dagen etter at gruppa har sendt inn status. I helgene kan det hende at blogginnleggene blir lagt ut først på mandag morgen.

MÅLET ER NÅDD – Dag 25

I kveld, søndag 29. mai, ca kl 17 (lokal tid), mottok vi telefonen fra Vegar om at gruppa var ankommet Grillhytta, som er endepunktet. Det regner og er fortsatt tåke, så nå håper vi  at været letter litt til i morgen formiddag. Da er planen å fly dem og de andre gruppene til Tasiilaq i flere omganger.

Vi gratulerer alle i Amundsengruppa med en fantastisk gjennomføring, selv om avslutningen ble tøffere enn vi hadde håpet på.

Total white out – Dag 24

Total whiteout på selveste kremdagen, der vi hadde gledet oss til å nyte utsikten, fjellene, havisen med isfjellene og den deilige kontrasten mellom den hvite snøen og havet langt der ute som speilet seg blått og blankt i solen. Istedenfor fikk vi virkelig oppleve at turen er en ekspedisjon.  20m/s + vind, sludd, null sikt og underlig skiføre. Vi gav oss etter 15 km, og da var alle så våte at vi slo camp. Vi ligger nå og gleder oss over at vi har godt med fuel igjen, slik at vi kanskje kan få tørket alt. Vi krysser fingre og tær, nok en gang, for at morgendagen bringer vårsol og varme!

Melding til ledelsen fra Vegar: Send bedre vær! Aldri vore so våt før, verken på vintertur eller på badeferie🤪

Fjell i sør Dag 23

Solrig og lun morgen med luftspejling af 2 små fjelltoppe i øst under en sol med halo. Lang hård dag igen. Hen på eftermiddagen i varmt vejr, hvor flere kun gik i stillongs/superundertøj, så vi nu rigtige fjelde!!! En hel kæde mod syd, og i øst dukkede dem fra morgenen op igen og blev flere og flere. Meget fantastisk igen at se andet i horisonten end sne!! Nu i sidste camp oppe på isen, har vi gået 34km og har så kun 7 km til ice 1 hvor vi begynder de sidste 30km ned gennem det østlige brefald. Imorgen er der meldt mer sne – men det kan bare komme an.

– Claus og Camilla

Dag 21 og 22

Gratulerer med 30 års dagen, Andrea!! Skal hilse fra alle her og ønske deg en super feiring! Nå er vi alle svette, solbrente, kalde, slitne med sure sokker og såre ben. Hvorfor er vi da så glade? Fordi vi nærmer oss! At vi bare har igjen litt under 100km høres kanskje ikke så lite ut. Men nå har vi lagt bak oss 500km, så 100 til høres ikke så ille ut i våre røde ører.

Vi håper dere tar oss godt imot oss når vi kommer hjem om noen dager. Vi lover å dusje, men kan ikke love ren underbukse på alle 🙂

– Håkon

Snøbrøyting i 28 km – Dag 20

I natt sluttet det og blåse, men snøen fortsatte å lave ned, men etter en lang kveld i teltet i går var alle klare for å gi på litt. Vi fjernet mesteparten av vekten i en pulk og byttet på å gå med den foran og brøyte spor. Kjempeinnsats av hele gjengen og vi endte opp på 28km tilbakelagt.

Snøvær og tungt føre – Dag 19

Ja, det ble vindfullt. Om enn ikke storm, så liten til stiv kuling med en god porsjon snø innimellom. Sikten var så som så til å begynne med, men ble raskt dårligere. Vinden stod nesten midt i mot, og mangt et ansikt ble iset ned til frustrasjon for noen og latter for andre. Morten lignet Diego i Istid-filmene, med to store hjørnetenner av is stikkende ut fra barten. Økta ble etter hvert ganske tung, så vi gav oss etter kun 8 økter. Utsiktene for morgendagen er bedre, vi håper bare at det snart slutter å snø.

Vi trenger sårt en god distanse i morgen for ikke å havne for langt bakpå med tanke på å nå frem i tide. Kryss fingre og tær for oss, så skal vi kline til de neste dagene. Med riktig vindretning nå, så kan vi snart lukte østkysten og havet😀

Kokvarmt – Dag 18

Vi har hatt en flott dag med til dels godt føre og alt for mye varme! Vindstille og et svak skyslør foran solen, gjorde sitt til at vi nærmest kokte over i et par av øktene. Litt dypere snø mot slutten av dagen, så den etterlengtede 30km grensa ble lagt på is. Nå har vi en vindstille kveld med utsikter til at dette kun var stille før stormen….?

Nedoverbakke 🙂  – Dag 17

Nok en dag med strålende sol og godt føre. Litt dyp snø til tider, men gliden var god. Vi avsluttet etter 11 økter og da hadde vi tilbakelagt 26km. Variasjonen i dag var at det kom vind fra nord, så jakka ble værende på hele dagen. Nedoverbakken har begynt, om enn ikke helt den bratta vi så for oss😉 100 meter ned på 26 km ville vel i andre sammenhenger betegnes som flatt, men for oss er det en viktig milepæl. Enda en milepæl dukket opp i dag, da vi nå ligger mindre enn 200km fra punktet der vi skal ned breen på østsiden. Vi nyter dagene, selv om vi måtte innrømme for oss selv at vi er slitne også. Uansett gleder vi oss til i morgen, da er det jo lørdag! Vi ønsker å hilse til alle dere som følger oss!

Summit ?  – Dag 16

Vi hadde håpet og nå Summit i dag, men selv om stigningen er lav går det faktisk fortsatt oppover, så nå har vi gått i motbakke i over to uker 🙂 Det har vært shortsvær i hele dag, og vi har hatt god glid. Vi bikket akurat 2500moh før camp og endte opp på 28,25km. Også i dag gav vi oss 20min ut i siste økt. Alle gleder seg til at GPSen forteller oss at vi begynner og gå nedover.

Vegar helsar til alle turngutta og ønsker dei som skal på NC i Stavanger lykke til💪

Solbrune pelsjegere  – Dag 15

Dagen begynte med trått føre, men gikk over i supergod glid! Vi danset oss av gårde på tross av at det fremdeles går oppover. Vi klokket inn 28,1 km i dag og det er meget godt jobba, tatt i betraktning at siste økt bare ble 25 minutter lang. Da var føret så trått og gjengen så imponerende gode at vi like godt avspaserte de siste 20 minuttene. Været har vært med oss, og vi ligner en gjeng solbrune pelsjegere alle sammen. Vi håper å komme over Summit i morgen og da er det jo bare nedoverbakke derifra og inn😀

17. mai på isen – Dag 14

I natt var kaldt og vått (for meg). En liter med termosvann har lekket ned i sovepose og liggeunderlag, som fikk trekke godt inn før det frøs til is. MEN! Det er jo 17. mai!! Jeg og Alexander lurte med oss en høyttaler og vekket campen med nasjonalsangen og «Vazelina» på full guffe.

I dag har vi gått i tog, noe som var så gøy at vi gjorde det hele dagen 🙂  Det var faktisk så gøy at vi kommer til å gjøre det i morgen også. Grønlandsværet glimtet til med sol og finvær på nasjonaldagen, som for meg var redningen både for soveposen og underlaget. Vi savner dere veldig og gleder oss til å se dere om noen uker. Vi er over halvveis! (i tid) – Håkon

God gli – Dag 13

I dag stod vi nok en gang opp kl. 0600 og av gårde på skiene kl. 0800. Det har blitt litt mildere i lufta, så det var god glid på pulkene, og før lunsj gikk vi hele 15km. Det så lenge ut til å bli ny rekord, men vinden økte og sikten forsvant, og de siste øktene gikk litt saktere. Vi endte opp på 26,5km. Veldig bra jobba av alle sammen. Nå lader vi opp til et laangt 17. mai tog i morgen. Gratulerer med morgendagen til alle venner og kjente!

Dagens hilsen går til Rakel, elsker deg og håper du får en fin 17.maifeiring. – Morten

DYE II – Dag 12

Kold solrig morgen med vind ret i fjæset. Men hvad gør det når DYE2 står lige der kun 4 km væk. 2 raske økter og vi var fremme til et kram fra «Norway team India» der drog afsted. Alle gik DYE2s forhistoriske indre og fik set sig omkring i rum og den store kuppel. Meget, meget speciel oplevelse. Vegard fik assist af Camilla til bacon stegning og pandekage fest i guideteltet. Meget kos grin og glæde over maten, målet (DYE2) og ikke mindst skøre forskelle på dansk og norsk sprog.

Efter et klem og en hilsen til team Nansen tog vi 4 økter øst på til Camp.  Vores kæreste turven Anne – Vi har fået besked om at du er godt hjemme igen i god helse. Vi sender dig alle en kæmpe tanke. Du har været med os i hjertet i DYE2

DYE II minus 4 km – Dag 11

«En tung dag med trått føre og pulker som helst ikke ville gli sammen med oss. Vår første dag med 12 45-minuttersøkter. Vi hadde DYE 2 på skuddhold, men måtte slå camp 4 km ifra. Vi er fremme etter to økter i morgen, så da blir det sightseeing inne på radarstasjonen. Skumle greier, ifølge Vegar, som ikke skal bli med inn. Kanskje har han en overraskelse til oss når vi kommer ut igjen? Vegar hilser til flokken hjemme!»

Marispan er ikke alltid marsipan – Dag 10

Dag 10. Nok en dag på skia er over. Vi runda litt over 26 km og nå er det bare 29,9 km til Dye II! Vi ser ikke den forlatte stasjonen ennå grunnet litt redusert sikt, men vi føler det på oss! Brilleskillene våre begynner virkelig og synes nå, selv om vi smører hyppig både med faktor 50 og solstift. Tankene går noen ganger til dere der hjemme som er i full sving med normal hverdag. Samtidig har det blitt en slags hverdag her også. Tidlig opp, spise, 10 timer på skitur, opp med telt, spise så mye du klarer, sove. Så gjentar prosessen seg.

Det er noe veldig fint med det å være på tur over lengre tid, og rutinene setter seg. Nå er vi liksom vant med at Merethe trenger to kopper kaffe på morgenen for å fungere og at Håkon+Aleks kjører kino i teltet. Ingeborg gleder seg alltid til dagens rasjon med marsipan (og oppklippet smågodt), selv om Claus og Camilla er fast bestemt på at det ikke kan kalles marsipan siden det bare er 32% mandler i, for i Danmark må det nemlig være 63% mandler for å kalles marsipan.

Vegar serverer en god vits eller historie i pausene, dagens var «isvitsen». Morten gir oss gåter som får de små grå til å bevege seg. Alt i alt beveger vi oss i en ganske godt fungerende symbiose bortover grønlandsisen. Det er fine øyeblikk og også noen slitsomme, det er neste en selvfølge mtp. de tunge pulkene. Vi blir sterkere dag for dag, selv om det alltid er plass til sårbarhet og noen tårer innimellom.

Dagens hilsen går til storesøster Cecilie med beskjed om at alt hun skrev i den siste meldingen stemmer. Hurra! God natt fra teltet! I morgen skal vi blant annet fortære nye 150 gram sjokolade , og vi gleder oss!

Imponerende fremdrift – Dag 9

«En god og lang dag! Vi gikk 45min.-økter før lunsj og 40-økter etter lunsj. Tilsammen ble det 26km! Imponerende av gjengen, med tanke på at terrenget fortsatt «stiger», og vi forserer noen monsterkneiker innimellom. I dag fikk vi også besøk på pulken, av en liten Steinskvett som hadde blåst av gårde med vinden. Vi håper den flyr vestover før natta kommer. God natt fra isen!»

På onsdag måtte gjengen slå camp noe tidligere enn planlagt. Anne hadde i løpet av de siste dagene utviklet kuldeasma, noe som gjorde at hun fikk problemer med å dra pulken videre. Guidene, Anne og legene i teamet konstaterte at det ikke var mulig for henne å fortsette, og hun ble hentet ut med helikopter på ettermidagen. Anne er nå tilbake i Norge og har det etter forholdene bra.

Mye motvind – Dag 8

En tung dag med vinden midt imot og den klassiske Grønlandssnøen som føles som lim i kulden. Vi kom sent i camp, så fyldigere referat i morgen. Vi lukter DYE2 og gleder oss til vi får den i syne.

Kroppen verker – Dag 7

Idag er det Alexander sin tur til å fortelle litt om hvordan vi har det.

Vi har det siste døgnet fått oppleve kontrasten fra vind som river i teltduken til at vi våknet til total stillhet som kun kan oppleves i ett telt langt vekk fra all sivilisasjon. Alle begynner å kjenne litt på vondter; jeg har vondt i setmuskulaturen, Håkon og Vegar i ryggen, Ingeborg i venstre akilles, Anne mellom skuldrene, Merethe i skulderen, Camilla «mellom ballene», Claus har vondt over alt og Morten har vondt i sjela. Det settes stor pris på helsinger som er sent med hjemme ifra. Jeg ønsker spesielt å hilse hjem til Ineta og Buddy, samt alle som har bidratt til brevene jeg er så heldig å få åpne hver dag.

PS. om noen kan sende teksten til 4 pils og en pizza, så slipper vi at det rabler for Håkon.

Fra stillhet til storm – Dag 6

«Natten til dag 6 var helt vindstille. Den kendte blafren fra teltdug var fraværende. End ikke en snokelyd hørtes i natten og der var næsten larmende stille her på isen.

Dagens etape var igen 12 økter a 35 min. Da vi kom i camp begyndte det at sne kraftigt. Alle fik hurtigt telte op og nu koses der inde efter endu en skøn dag. Vi startede i stille vejr og fuld sol,  men over dagen blæste det op og himlen samlede sig til white out.»

I dag var det Camilla og Calus fra Danmark som skrev oppdateringen 🙂

Tøffe tak – Dag 5

«I dag har vært nok en fantastisk dag». Tungt, men absolutt helt fantastisk. Terrenget har gått fra stygg isbre, til flatere kupert, til flat is så langt øyet kan se. Det er helt nydelig. Vi savner dere der hjemme, men vi kan ikke nekte for at vi trives veldig godt her. Nå sitter vi ute og tørker svette sokker i sola. Vi har passert tre tøffe og utfordrende monsterbakker idag, og de ble døpt Ingeborgs bakke, Annes bakke og Håkons bakke. Vel fremme i camp bydde Morten på velsmakende Cognac.

I dag hadde Håkon æren av å skrive, og jeg ønsker å hilse til Andrea, Mari, Otto, Storeshop og alle som følger med på turen. Del link til de som ønsker!

Merete har tatt fagbrev som murer og har murt opp snart 5 dasser. Det må også til.

Slake motbakker – Dag 4

«I dag har vært en fantastisk dag! Sol fra blå himmel og vind. Vi går stadig oppover, men terrenget er mye lettere. Vi begynner å komme i grønlandsmodus, og har kjørt 10 økter a 35 minutter, så vi har vært utrolig flinke og har hatt bra progresjon. Like etter start, på andre økt passerte vi en smeltevannsbrønn. Det var et vakkert skue og vi tok oss tid til en ekstra fotostopp.

Nå er vi ordentlig i gang!! Vi skimter fremdeles fjellene bak oss, og foran oss ligger eventyret! Vi har tilbakelagt ca. 15.3 km i dag og ligger nå i camp på 1044 moh.

Anne får privilegiet med å hilse hjem i dag. Gratulerer til Lea med konfirmasjonsdagen, til Erin+Lene: Jeg bruker faktor 50 😀 Glad i dere»

På toppen av brefallet – Dag 3

Nå har gjengen vært på tur i tre dager, og er på vei opp og ut av det småkuperte brefallet som strekker seg oppover de første 20 km. I dag sendte de oss denne meldinga 🙂

«Andre strabasiøse dag i brefallet er unnagjort. Morten, som har gått i front, har leda gruppa eksemplarisk fremover, mens svetteperlene har dryppet godt oss hos alle. Sola har stekt i hele dag, og det har ikke vært en sky å se på himmelen. Vi smører oss med SPF 50, så vi tror faktisk vi har unngår at folk begynner å flasse på nesa om noen dager, men det er meldt sol fra klar himmel i morra også, så vi får nå se da. Vel fremme i camp sitter vi nå i sola og spiser velunt knekkebrød med smør og spekemat, og middag. Vi har til og med fått utlevert potetgull fra «potetgullbua» som åpnet i dag. Hurra! Stemninga i gruppa er strålende, og vitsene sitter løst. Vi er alle takknemlige for at kroppene våre klarer å trekke tunge pulker, selv om vi jobber hardt. Dagens hilsen går til 3 x C der beskjeden er at foreldrene deres har det fantastisk og som plommen i egget.»

Brefallet – Dag 2

Gjengen våknet opp til blå himmel, strålende sol og perfekte forhold etter første natt på isen. Selv om turen ikke var kommet skikkelig i gang, føltes det bra å være i gang allikevel. Det ble en dag med påskestemning, godt humør og brede glis opp gjennom de første 5 kilometerne av brefallet. Foran dem ligger 1-2 dager med småkupert brelandskap, og de har moderat stigning med 200-300 høydemeter per dag før de kommer opp på ca. 1000 hdm.

Kangerlusuaq  – Dag 1

Gjengen kom opp med fly fra København en dag forsinket, og etter seks hektiske timer i «Old Camp»-Kangerlussuaq ble de kjørt ut til startpunktet, Hd 660. Da var mat pakket, pulker klargjort og gjengen hadde lagt hånd på de siste detaljene.

Oppe ved startpunktet ventet den store breen på dem, og forholdene så bedre ut enn på mange år. Himmelen var blå, isen hadde et lett snødekke og sola skinte. Pga den forsinkede starten ble første camp etablert på iskanten, og klokka var blitt se3int på kveld før de kunne krype inn i teltet og soveposen.

Nå er påmeldingen for neste års ekspedisjonen åpnet, og du kan lese mer om den turen her:

På ski over Grønland – 2023

Drømmer du om å krysse Grønland på ski?

Hvis du går med tanker om å krysse Grønland, kan det å lese turdagbøkene fra tidligere deltagere være en fin måte å få innblikk i hvordan «livet på isen» er.

Cecilie_Skog_ss23_Midtmaradalen_HKKH-0111

Bli med på sommerens drømmetur!

Sommerturene våre er varierte, og på turprogrammet finner du alt fra kortreiste kanoturer til fot- og løpeturer i fjellet og tinderangling for de som søker...
Grønland_Amundsen_2023

Turdagbok Grønland 2023 – Amundsengruppa

Dette er turdagboken for Amundsengruppa som skal krysse Grønland i mai 2023. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst - et...
Foto_Morten_Rostille25

Våre skiturer og vinterkurs

Drømmer du om frisk fjelluft, kuldegrader og snødekte fjell? Vi har mange flotte skiturer på turprogrammet for vinteren 2024. Her finner du alt fra arktiske...