Turdagbok Grønland 2024 – Nansengruppa

Dette er turdagboken for Nansengruppa som skal krysse Grønland i mai 2024. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst – et 600 km langt eventyr med ski og pulk. Her kan du følge dem på veien.

I Nansengruppa er disse med: Margrethe, Knut Magne, Ina, Kamilla, Nina, Kari, Kine, Kristine, Eva-Margrethe, June og guidene Morten og Lodve .

Følg gruppa på kartet HER
(Sporing skjer i hver camp så lenge de er på isen)

Bloggen oppdateres med ujevne mellomrom, og det vil ikke legges ut oppdatering hver dag. Tekstene legges ut dagen etter at gruppa har sendt inn status. I helgene kan det hende at blogginnleggene blir lagt ut først på mandag morgen.

Dag: 25:
Det gikk ikke denne gangen. Siden starten av turen har vi gått på igjennom mye vind, sprengkulde og lange partier med dyp løs snø. Vi har gått på for å ha en buffer i tilfelle det skulle bli dårlig vær. Vi lå lenge godt an til å komme frem til Østkysten over et døgn før planlagt, men så, helt på slutten, har vi vært så uheldige med været det er mulig og bli.

Siden 1 juni har det blåst så mye at vi ikke har kunnet gått på ski. Nå er det ikke mer tid igjen og turen avsluttes her, i morgen kommer helikopter og henter oss ut fra isen. Jeg vet at vi hadde klart de siste kilometerne, hadde det ikke vært for været, men det er en fattig trøst.

Lodve og jeg imponert over innsatsen alle har lagt ned, og håper alle ser tilbake på opplevelsene med et smil om litt.
– Morten og Lodve (guidene)

Dag: 22 – 24:
Vi har ikke vært så heldige med været, det er meldt sterk vind her på Grønland, så den 31.mai dreide vi nordover for å holde oss litt i høyden, og dermed kanskje slippe unna den sterkeste vinden lavere i terrenget. Det blåser imidlertid en del her vi ligger og derfor lå vi værfaste i går (1.juni) og det ser ikke ut til at vi får gått noe i dag (2.juni) heller. Teltene står bra og alle har det godt.

Dag 21: tenk allerede 3 uker på tur !
Hvor har dagene blitt av lurer jeg på. Jeg hadde aldri trodd at tiden skulle gå så fort, bortsett fra rutinene i telt om morgen, marsj og camp om kvelden er hver dag unik og ulik alle andre. Man står opp og lurer på været, føret, hvordan responderer kroppen- får man besøk av noen «vondter» i dag ? hvordan er energien Osv. Lurte ved start på om monotonien kanskje skulle gjøre at turen ville føles lang, men den gang ei!

Dagen i dag havner i min minnebok i alle fall. Vi våknet til minus 14 og en frisk bris, vinden heldigvis i dag skrått bakfra. Landskapet som «alle» tror er bare en hvit flate er jo også ulik hver dag, snøen formet av vind og nedbør. Føret noe bedre enn i går men dette endret seg utover dagen i takt med at vinden økte til kuling og til kvelds med storm i kastene. Tross disse forholdene gjorde Team Nansen en god jobb også i dag, og vi fikk marsjert våre 30 km.

Nå vel i camp, primusen putrer og middag og restitusjon er på gang før posen, så får vi se hvilken dag vi får i morgen, det gledes 😉

Alt vel her, håper samme med dere hjemme.
– Knut Magne

Dag 20:
Østkysten, hvor du har vær å by!
dagen begynte med graving på ny.
Hvitt og vind så langt øyet kan se,
men vi lot oss ikke stoppe av det

Morten maskin drar toget i front,
heldigvis for oss er han vant til sånt.
Lodve følger stødig bak ryggene rake,
hemmeligheten hans er kransekake.

Vil de klare sine kilometer når veien føles trå?
Spenningen stiger,
de har et helikopter å nå.

En stav i været,
det er pause på ny.
Hva har godteposen nå å by?

Øktene går sin gang med ben av stål,
noen drømmer stadig om kanelboller i mål.
Lange skygger følger oss på vår vei,
og vinden den går ikke lei.

To staver å været,
det er lunch å få.
Tenk en pause uten votter nå.

Stødig følger toget i en vakker rekke,
her skal ingen staver brekke.
Vinden løyer og himmelen blir blå,
Ingenting kan stoppe dem nå.

Staver i kryss,
det er tid for telt,
21,5 kilometer uten et velt.

Hva Østkysten byr på videre blir spennende å se,
nå er vi alle trygt i le.
En god natt ønskes fra oss her ute,
Eventyret, det er stadig i rute.

Følge med i neste episode av Grønlandsekspedisjonen 💜🫢
Hilser til #egentid og alle i Rekrutten barnehage
– Kine racing team

Dag 19:
De siste to dagene har vi gått på litt, 30km i går og 27 i dag. Derfor har det vært litt stille fra oss. De neste dagene blir også lange, så det er ikke sikkert det blir så lange oppdateringer.

Dag 17:
I dag har vi ikke flyttet oss en meter, litt for mye vær midt i fleisen. Istede har vi slappet av, restituert, sett på film, løst kryssord, spist godteri, skravla og sovet. Det hadde vi nok alle godt av.

Dag 16:
Hei og sopp din fluehopp!!!

Snø og is med min glede,
pulken er blitt min kjære slede.
Den gir meg mat og gir meg ly,
hvordan føles den så til bry?

Som vanlig nøtter og sjokkis til lunsj,
kanskje en liten marsipan til brunsj.
Til middag spises chilli con carne retter,
denne kommer jeg ikke til å lengte etter.

Ingenting annet en snø i sikte,
det var vell dette med Grønland me likte?
Mye igjen av turen å nyte,
og milevis med skimarsj å yte.

Passert turens høyeste punkt,
dette tok vi veldig lungt.
Ingen bilder ble tatt på toppen,
vi måtte videre med hele troppen.

Teltet er oppe og klart for vind,
dette tar me med et rolig sinn.
Uvær må vi nesten forvente,
men ok om det forblir det ukjente.

Oppsummert har dagen vært bra,
det er bare å rope hipp hurra.
For i morgen er det på an igjen,
og nå er påsan min beste venn.

– Dyngo

Dag 15: Summit
Vi våknet til nok en iskald morgen, en gradestokk som viste kuldegrader over -30! Det er utfordrende nok for frysepinner som oss. Sola varmet heldigvis utover dagen, og vi kunne gå mer lettkledd de siste øktene. Det er faktisk første dagen vi kunne ta av jakka under øktene og nyte solen.  Vi har nå satt opp camp på 2472 moh., og vi regner med å være på «Summit». Nå kan det forhåpentligvis bare gå nedover i dette tilfeldet💪

Det har vært kaldt mange dager, men føret har stort sett vært fint. Vi kommer nærmere østkysten for hver dag som går. Vi setter utrolig pris på små ting og øyeblikk gjennom dagene. Alt fra varm havregrøt, kaffe, musikk og mye latter i teltet. Vi har også hatt tid til gode samtaler her ute i isødet, og nyter ellers å være i vår boble med få bekymringer og være frakoblet verden utenfor. Det å være helt tilstede for hverandre uten forstyrrelser. Det er også en viktig erfaring som vi blir å ta med oss hjem.

Den fysiske formen er ellers upåklagelig og vi nyter tiden på isen!

Vi hilser til familiene, venner og kjente!Mange varme klemmer til våre barn❤️
Hilsen Eva-Margrethe og Margrethe

Dag 14:
Enda en dag med nydelig vær og føre. Sol -20°c og svak vind. Slik har det vært i hele dag. Vi har gått 24,1km og vi er nå på 2415moh. Øktene har blitt lenger f.o.m. i dag, og det merkes. Det er stigning hele tida, og med pulken som fortsatt veier litt kjennes det på kroppen. Vi gjør alle så godt vi kan, kjekt å være på tur med så flinke og trivelige turkamerater og guider. Det er veldig spesielt å være her på isen. Alt du ser i 360° er kvitt, helt uberørt av mennesker. Det er helt unikt og stort å oppleve. En naturopplevelse av de sjeldne. Gleder meg til resten av turen.

Hilser til alle kjente, og ikke minst dei fine folka mine heime som eg er så glad i og sakna masse.

(Bestemor ser ut som Brillebjørn😊)
– Kari

Dag 13:
Vi våkna i dag til strålende sol- litt kaldt, men vi har vært så utrolig heldige med været hittil! Snøspurver møter vi fremdeles på, undres hva de lever av her i isødet.

I dag har vi tulla både med salg av deilige godt brukte ulltruser, drømt om kanelboller, undret på hva hotellet i Tassilaq har å by på av fasiliteter (eller om det bare er en brakke🤣). Men vi koser oss med potetgull til frokost, sjokolade og hele marsipanruller, nøtter og masse annet godt gjennom dagen.

I dag har vi gått 21,4 km fordelt på 8 økter, og vi er nå på 2338 moh. Det merkes at stigningen har avtatt mye nå, men de to første morgen øktene er gjerne tunge pga at snøen er som Sahara sand- det sklir veldig dårlig. Men når sola tar så blir det bedre. En fin gruppe med masse tøys og tull og godt humør er det!

Jeg vil hilse hjem til mine to døtre, Silje og Mia-Marlen med familiene sine, og til alle som følger meg over Grønland, og si at jeg har det helt supert! Koser meg på tur. Håper alt er bra hjemme og gleder meg til å snakkes 4. juni.

Stor klem fra Nina.

Dag 12:
Nok en dag overstått og nye 21,8 km unnagjort. Sola er her stadig og gjør dagene milde og fine, men nettene er kalde. Vi nærmer oss vannskille til øst og er spent på østkysten har å by på av uvær. Sjur: her har vi så mye sjokolade at vi klarer ikke spise opp alt selv om vi gomler sjokolade hele dagen. Jeg hilser så mye til alle kjente i Romsdalen, og andre som føler bloggen. Ask og Peter: jeg gleder meg til reinsjakt.

– Lodve

Dag 11:
Det er kaldt å putte beina ned i kalde sko når gradestokken viser minus tjueto. Gruppen gjør framgang nok en dag, Terrenget er fortsatt nydelig, og vi avdekker stadig nye skatter.

Dagen har gitt oss flylanding, vekslende vær og en litt lengre lunch med hele 21 km før de til kvelden finner sine lag. Vi ser frem til halvgått etappe, et sokkeskift og mere latter for samhold og glede. Litt overraskende Grønlandsk spekemat gjorde det også lettere å trekke slede

Kine sender varme klemmer hjem til familien 💜💜💜
Hilsen Kine Racing team

Dag 10:
Dagen startet som de foregående, med Team Nansen klar som tente lys klokken 0900. Kjølig også i dag, minus 16 og en liten trekk så iveren etter å begynne å gå var stor.

Første økt handler om å komme i gang, få varmen i hele kroppen og finne den gode rytmen. Fokus blir på personen foran, i synsfeltet sees ellers pelskanten på hetta som luner så godt, av lyder høres bare knirkingen av snøen og suset av vinden. Alternativt en lydbok eller musikk på ørene for å variere. Slik går minuttene og øktene en etter en.

I dag var målet å gå 24 km, da ville vi komme til Dye II som er et av høydepunktene på turen. DII er en nedlagt radarstasjon anlagt av USA under den kalde krigen. Den sies å kan sees på ca 16-17 km avstand og riktig nok, halvveis uti andre økt dukket den opp i horisonten som en sort prikk. Endelig noe å navigere etter, til forandring fra det endeløse hvite.

Vi nådde målet etter en ekstra lang økt nr. 8 og ankom DII kl 1800. Etter en kjapp etablering av camp ble det en tur inn i dette byggverket som på få dagers varsel ble forlatt på slutten av -80 tallet. Det var et selsomt skue men kjekt å få med seg. Til sist en litt senere middag og velfortjent tid i telt og pose før en ny fin dag på isen venter. Posisjon er nå 2100 moh.

Alt vel.
– Knut Magne

Dag 8:
Gratulerer med dagen, Norge🇳🇴

Vi våknet  kl.06.30 til 25 kuldegrader, men jeg og teltmakkeren, Margrethe, hadde bestemt oss for å få en flott start på nasjonaldagen. Det ble varm kaffe og havregrøt med strø av hjemmelaget granola og musikk til frokosten. Det har ellers vært en strålende soldag i dag, noe tungt føre, men ble gode 11 timer på isen. Vi måtte jo feire nasjonaldagen, så i lunsjen spanderte jeg delfiakake, som har fått navnet Grønlandskaka. Det ble en fornøyd gjeng, og ekstra stor takk til min storesøster Alice som har baket kaken❤️ Pulken ble noen kilo lettere etter lunsjpausen! Håper alle hjemme har hatt en strålende fin 17. Mai. Sender mange varme klemmer til min familie, venner og kjente.

Og til slutt, ekstra stor klem til lille Noah.
Mamma e veldig glad i deg❤️

– Eva-Margrete

Dag 6: 21km, 8 etapper, -14*C, overskya og flau vind.
Hei og hopp din fluesopp!!!

Dagen startet med morgendans,
dette traff min rytmesans.
Ellers har me gått på ski,
det var jysla gode gli.

Overskya og litt vind,
dagen var kanskje bedre enn din?

Spiser alltid chips før middag,
er jo trossalt et streber-lag.
Torsk i karri på menyen,
sånn hadde du ikkje fått i byen.

Dagens økter er allerede gått,
resten av kvelden blir i påsan – så flott!

Nothing is lost <3
– Dyngo

Dag 5:
Vi våknet til delvis nedsnødd pulk og telt i dag, og vi fikk litt gravejobb for å finne igjen teltpluggene. Da vi var i gang med etappene kom endelig sola, og den varma bra ei stund. Været skifter raskt her, og det gikk etter hvert over til  dårlig sikt og litt snø. Nå har vi kommet til camp og vi har kost oss med musikk, kaffe, kransekakestenger og veldig god stemning. Jeg og min teltmakker, Eva-Margrethe, har også hatt tid til vår daglige workout i teltet💪.

Sender til slutt klemmer til familien, venner og kjente. Takk til Olav som tar vare på fortet og klemz til mine fine Christian, Inessa og Nastja❤️
– Margrethe

Dag 4:
Det er alltid like spennende å åpne teltdøren om morgenen. I dag våknet vi til snødekte telt og pulker, det har blåst godt i natt! Vinden har fortsatt utover dagen, som startet med glimt av sol, før det i løpet av andre økta ble white-out og snø i lufta.

Etter fire tøffe økter var gleden stor da vi satte opp to telt for å innta lunsj. Luksus! Første økt etter lunsj startet med klabber under skia og satte sitt preg på dagens tre siste økter. Det har vært en litt trå dag så vi er særdeles fornøyde med ca. 18 km også i dag. Nå ligger vi til lading i teltene – spiser, drikker og restituerer så godt vi kan. Livet på Grønlandsisen er foreløpig ikke så aller verst!

Kamilla hilser masse til Jostein og Siko. Kristine sender en ekstra god klem til Levi. Peace out, team K2

Dag 3:
Vi er godt på veg opp på isen. Brefallet er historie og vi har ein kvit uendelig horisont som vill være utsikta vår dei neste vekene. Ganske utrolig å få være på skitur over Grønlandsisen. I dag vakka vi til sol og frisk bris fra sør. -12 og fint skiføre. Etter sju økter og ca 18km var det helt greit å slå leir. Alle er ved godt mot og det er god stemning i gruppa. Gleder meg til i morgen. PS: På dag 1. så vi to moskus. Et stykke unna var de, men moro og sjå likavel.

God klem til flokken min heime.
– Kari

Dag 2:
Vi våknet til strålende sol, men med en litt vind. Første del av dagen gjorde vi oss ferdige med brefallet! Johooo!!! Og så var det på med skia! Vi har gått ca 13 km i dag. Alle i gruppa er blide og fornøyde! Vi hadde ett stopp ved en underjordisk smeltevannskanal- Rio Grande- nydelig blåis.

Alt er altså helt topp her på Grønlandsisen! Nina hilser til Ludviq som er 1 år 11.mai, og til hunden hennes Inka som fyller 2 år. Masse klemmer til alle våre kjære der hjemme!

Hipp hipp hurraaa for bursdagsbarna!!!!

Dag 1:
Heihei! Her kommer en kjapp blogg fra oss på isen.

Etter å ha brukt gårsdagen på å pakke og gjøre ting klart var vi klare til avreise ca 0900 i dag tidlig. Turen til isen gikk fint og vi så moskus, reinsdyr, rype og hare. Det var is på dammen rundt morena, så vi slapp unna den vandte bæringen på 660. Etter lunsj satte vi i gang med brefallet, her er det litt mer snø en det har vært de siste årene, men det gikk radig oppover. Totalt gikk vi 7,6km, noe vi alle er fornøyde med.

Nå er påmeldingen for neste års ekspedisjonen åpnet, og du kan lese mer om den turen her: På ski over Grønland – 2025

Drømmer du om å krysse Grønland på ski?

Hvis du går med tanker om å krysse Grønland, kan det å lese turdagbøkene fra tidligere deltagere være en fin måte å få innblikk i hvordan «livet på isen» er.

6249818208_AB1A6915

Våre klatreturer med Sigurd Felde

Nå har du muligheten til å bli med oss på noen av de flotteste klatreturene Jotunheimen har å by på. Her vil du oppleve noen...
Fasthiking_med_Astrid-48

Gjør noe gøy med jobben!

Ingenting skaper så god stemning, gnist og lagånd som det å finne på noe gøy sammen. Tenk bare på mestringsfølelsen som sprer seg i gruppa...
Cecilie_Skog_ss23_Midtmaradalen_HKKH-0111

Bli med på sommerens drømmetur!

Sommerturene våre er varierte, og på turprogrammet finner du alt fra kortreiste kanoturer til fot- og løpeturer i fjellet og tinderangling for de som søker...