Turdagbok Grønland 2024 – Nansengruppa

Dette er turdagboken for Nansengruppa som skal krysse Grønland i mai 2024. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst – et 600 km langt eventyr med ski og pulk. Her kan du følge dem på veien.

I Nansengruppa er disse med: Margrethe, Knut Magne, Ina, Kamilla, Nina, Kari, Kine, Kristine, Eva-Margrethe, June og guidene Morten og Lodve .

Følg gruppa på kartet HER
(Sporing skjer i hver camp så lenge de er på isen)

Bloggen oppdateres med ujevne mellomrom, og det vil ikke legges ut oppdatering hver dag. Tekstene legges ut dagen etter at gruppa har sendt inn status. I helgene kan det hende at blogginnleggene blir lagt ut først på mandag morgen.

Dag 6: 21km, 8 etapper, -14*C, overskya og flau vind.
Hei og hopp din fluesopp!!!

Dagen startet med morgendans,
dette traff min rytmesans.
Ellers har me gått på ski,
det var jysla gode gli.

Overskya og litt vind,
dagen var kanskje bedre enn din?

Spiser alltid chips før middag,
er jo trossalt et streber-lag.
Torsk i karri på menyen,
sånn hadde du ikkje fått i byen.

Dagens økter er allerede gått,
resten av kvelden blir i påsan – så flott!

Nothing is lost <3
– Dyngo

Dag 5:
Vi våknet til delvis nedsnødd pulk og telt i dag, og vi fikk litt gravejobb for å finne igjen teltpluggene. Da vi var i gang med etappene kom endelig sola, og den varma bra ei stund. Været skifter raskt her, og det gikk etter hvert over til  dårlig sikt og litt snø. Nå har vi kommet til camp og vi har kost oss med musikk, kaffe, kransekakestenger og veldig god stemning. Jeg og min teltmakker, Eva-Margrethe, har også hatt tid til vår daglige workout i teltet💪.

Sender til slutt klemmer til familien, venner og kjente. Takk til Olav som tar vare på fortet og klemz til mine fine Christian, Inessa og Nastja❤️
– Margrethe

Dag 4:
Det er alltid like spennende å åpne teltdøren om morgenen. I dag våknet vi til snødekte telt og pulker, det har blåst godt i natt! Vinden har fortsatt utover dagen, som startet med glimt av sol, før det i løpet av andre økta ble white-out og snø i lufta.

Etter fire tøffe økter var gleden stor da vi satte opp to telt for å innta lunsj. Luksus! Første økt etter lunsj startet med klabber under skia og satte sitt preg på dagens tre siste økter. Det har vært en litt trå dag så vi er særdeles fornøyde med ca. 18 km også i dag. Nå ligger vi til lading i teltene – spiser, drikker og restituerer så godt vi kan. Livet på Grønlandsisen er foreløpig ikke så aller verst!

Kamilla hilser masse til Jostein og Siko. Kristine sender en ekstra god klem til Levi. Peace out, team K2

Dag 3:
Vi er godt på veg opp på isen. Brefallet er historie og vi har ein kvit uendelig horisont som vill være utsikta vår dei neste vekene. Ganske utrolig å få være på skitur over Grønlandsisen. I dag vakka vi til sol og frisk bris fra sør. -12 og fint skiføre. Etter sju økter og ca 18km var det helt greit å slå leir. Alle er ved godt mot og det er god stemning i gruppa. Gleder meg til i morgen. PS: På dag 1. så vi to moskus. Et stykke unna var de, men moro og sjå likavel.

God klem til flokken min heime.
– Kari

Dag 2:
Vi våknet til strålende sol, men med en litt vind. Første del av dagen gjorde vi oss ferdige med brefallet! Johooo!!! Og så var det på med skia! Vi har gått ca 13 km i dag. Alle i gruppa er blide og fornøyde! Vi hadde ett stopp ved en underjordisk smeltevannskanal- Rio Grande- nydelig blåis.

Alt er altså helt topp her på Grønlandsisen! Nina hilser til Ludviq som er 1 år 11.mai, og til hunden hennes Inka som fyller 2 år. Masse klemmer til alle våre kjære der hjemme!

Hipp hipp hurraaa for bursdagsbarna!!!!

Dag 1:
Heihei! Her kommer en kjapp blogg fra oss på isen.

Etter å ha brukt gårsdagen på å pakke og gjøre ting klart var vi klare til avreise ca 0900 i dag tidlig. Turen til isen gikk fint og vi så moskus, reinsdyr, rype og hare. Det var is på dammen rundt morena, så vi slapp unna den vandte bæringen på 660. Etter lunsj satte vi i gang med brefallet, her er det litt mer snø en det har vært de siste årene, men det gikk radig oppover. Totalt gikk vi 7,6km, noe vi alle er fornøyde med.

Nå er påmeldingen for neste års ekspedisjonen åpnet, og du kan lese mer om den turen her: På ski over Grønland – 2025

Drømmer du om å krysse Grønland på ski?

Hvis du går med tanker om å krysse Grønland, kan det å lese turdagbøkene fra tidligere deltagere være en fin måte å få innblikk i hvordan «livet på isen» er.

6249818208_AB1A6915

Våre klatreturer med Sigurd Felde

Nå har du muligheten til å bli med oss på noen av de flotteste klatreturene Jotunheimen har å by på. Her vil du oppleve noen...
Fasthiking_med_Astrid-48

Gjør noe gøy med jobben!

Ingenting skaper så god stemning, gnist og lagånd som det å finne på noe gøy sammen. Tenk bare på mestringsfølelsen som sprer seg i gruppa...
Cecilie_Skog_ss23_Midtmaradalen_HKKH-0111

Bli med på sommerens drømmetur!

Sommerturene våre er varierte, og på turprogrammet finner du alt fra kortreiste kanoturer til fot- og løpeturer i fjellet og tinderangling for de som søker...