Grønland 2018 – Team Amundsen

Dette er turdagboken for Team Amundsen som skal krysse Grønland i mai 2018. De skal gå fra Kangerlussuaq i vest til Isortoq i øst – et 600 km langt eventyr med ski og pulk. Her kan du følge dem på veien.

Team Amundsen består av Anders, Ole Tom, Jørgen, Arne, Mari, Ranveig, Bettina, Lise og Aina. De skal sammen med guidene Rebecca og Milla starte på turen over isen den 03.05.2018

Du kan følge gruppa på kartet gjennom denne linken: Team Amundsen – GPS spor

Drømmer du også om å krysse Grønland? Nå er påmeldingen for 2019-ekspedisjonen åpnet, og du kan lese mer om turen her

29.MAI – VI HAR KRYSSET GRØNLAND!!

Vi startet klokka 08:00. Tanken er at vi skal klare de siste 6 mila i dag. Vi vandrer avgårde og i første pause spør Milla om gruppa har trua. Ja, sier de fleste med et smil. Godt føre og god driv gjør at vi bikker 20km til lunsj. For en gjeng!! Og der ser vi fjell!!! Beveger oss inn i brefallet og da kom endelig sola gjennom skyene også. Vi startet nemlig dagen i white-out.

Kommer det nedoverbakke snart? Vi begynner å gli, først en nedoverbakke, så en til. Weeee! Kl. 00:15 kom vi endelig i mål.

VI HAR KRYSSET GRØNLAND 🙂

-Team Amundsen

27.MAI – SOLKREMTRIKSET GJORDE SUSEN

Dagen startet som vanlig med white-out, nysnø og vind. Gjengen har blitt skikkelig flinke til å navigere i disse forholdene. 🙂 Solen tittet frem etter 3 økter og vinden har løyet. Håpet å se fjellene i det fjerne, men var dessverre for mye skyer. På økt 4 kom klabbeføret, men etter litt solkrem på fellene fikk vi god glid igjen! Godt føre, vindstille og litt varmere vær gjorde at vi logga 36,7km før vi tok kvelden. Gått 12 x 50min i dag.

26.MAI – HVITT!

Kort oppsummert: White-out, nysnø, høyekneløft, 12 x 50 økter, vind. 31,5km hard jobbing for hver cm. Men vi holder motet oppe 🙂

25.MAI – DAG 23

Vi startet kl. 08:00 med sol og blå himmel. Fortsatt tungt føre og gjennomslag. Gikk 6 økter før vi tok lunsj og en liten hvil. Planen var 8 nye økter etterpå men været spiller ikke på vårt lag i dag heller… En småfrustrert gjeng måtte gi tapt etter 6 økter til white-out, snø og vind. Men etter en lang dag var det godt å krype ned i posen.

Du kan følge gruppa på kartet gjennom denne linken: Team Amundsen – GPS spor

24.MAI – Å HEI, HVOR DET GÅR!

I går gikk vi totalt 37km og var veldig fornøyde med det! I dag var føret fremdeles trått, og flere kjenner på litt vondter etter noen dager i strekk med nesten 40km. Vi delte dagen i to i dag også, med en hvil i midten. Kvelden var magisk med vindstille og solnedgang. Bare å nyyyte stillheten nå mens den varer 😉 Nye 37,5km ble logga i dag – å hei, hvor det går!

Jørgen er veldig spent på hvordan det kommer til å gå mellom Liverpool og Real Madrid i morgen, og han krysser både fingre og tær inni votter og ullsokker.

23.MAI – SKI, SPISE, SOVE, REPEAT

Kl. 00:05: Ligger forsatt og venter på en åpning. Spiser og sover. Lagt om løpet slik at vi i morgen går 6 økter fra kl. 08:00. Deretter hviler vi i 5-6 timer før vi går 6 økter til. Håper det gir oss bedre føre og mange kilometer. Natta fra oss 🙂

Kl. 15:30: Været har blitt bedre, så vi startet å gå kl. 08:00 og fikk unna 20km på første bolk i dag 🙂 Trått føre fortsatt og gjengen står virkelig på for å holde et høyt tempo. Nå skal vi hvile litt før vi går en ny bolk kl. 19:00 🙂

22.MAI – DAG 20 kl. 16:00

Ligger og venter på at været skal roe seg. Vi kommer til å snu døgnet litt for å heller gå når det er mindre vind og forhåpentligvis litt bedre føre enn det har vært på dagtid. Nå ligger hele gruppa på lading. Situasjonen utenfor teltduken er at blåser en del, snør og er whiteout. Vi krysser fingrene for at det blir bedre i natt 🙂

21.MAI – INGENTING KOMMER GRATIS

Camp 19. Dagen i går ble lang, og det kjente vi alle på kroppen i dag. Vi har ikke vært heldige med været hittil heller, så medvinden i går var etterlengtet. I dag var det motvind igjen, som alle de andre dagene. I morgen blir det også motvind, og 14m/s vind. Det blir spennende. Temperaturen har ikke bikka så mye under -20, så det skittlaget vi har opparbeidet oss de siste ukene er nå gull verdt! 😉 Føret er også trått så hverken ski eller pulker glir noe særlig. Vi får rett og slett ikke noe gratis på denne turen og må jobbe for hver kilometer. Det ble 21km i dag, og de kostet mer enn de smakte.

For å lyse opp dagen hadde vi derfor samling i guideteltet når vi kom i camp og snakket om fremdriftsplanen vår videre. Mari kom med overraskelsen sin til gruppa, og den slo godt an 🙂 Jagermeister og After Eight sjokolade smakte himmelsk! Hun hadde også med noe godt å lukte på til en forandring, hehe. Stemningen i gruppa er det ingenting å si på, den er god og vi har det veldig kjekt på tur selv om vi er litt slitne i dag. Nå skal vi smelte den siste snøen, spise opp middagen og legge oss i posen, det skal bli godt!

PS: Du vet det er kaldt når snørra stivner før den når overleppa!

20.MAI – CAMP 18 PÅ SUMMIT

Lang dag i dag. Både lunsj og middag ble spist på veien. Vi var ute i 13 timer, og tilbakela 37,5km! Sover på summit i natt, rutas høyeste punkt, på 2500 moh. Selv om det har vært en lang dag så har det vært en veldig fin dag – Vi har hatt medvind! Må jo glede oss over de små tingene 🙂 Vinden som har herjet den siste tiden har laget relativt store fokkskavler, og flere har kjent på «kjelleren» i dag. Det er -30 i camp nå, og du vet det er kaldt når potetgullet fryser sammen!

19.MAI – DAG 17 PÅ ISEN

Utdrag fra dagboka til Lise:
Mye tydet på fint vær i sikte. Litt kaldt er det allikvel, så morgenrutinene er uansett iskalde. Tror det er det eneste jeg kan si at jeg ikke er helt tilfreds med. Går bra, men iiiiiissskaldt å trekke ned buksa… Vi setter i gang å gå klokka 09:00 og øktene går unna. Det er ikke mye å se på her på isen, men det er magisk å være her allikevel. Det er unikt. Det er fantastisk! Og når det i tillegg er vindstile, blå himmel og sol. Ja, da er det en fryd å få ta skitak for skitak. Vi fikk følge et lite stykke i dag. En liten fjellrev løp opp langs siden av oss. Spandable som vi er delte vi litt tørket kjøtt med den lille rakkeren. Den spiste og løp videre.

Det ble 12 økter a 40min i dag. Kjenner det godt i kroppen nå, at den har vært ute i hardt vær i 17 dager. Savner allikevel ikke bybråk og hverdagsmaset hjemme. Savner bare de jeg er glad i 🙂 Gleder meg til å gli ned i soveposen, for jeg sover VELDIG god her.

18.MAI – CAMP 16

Våkna til vindstille camp og det fikk vi nyte i to økter før det ble motvind resten av dagen. Mellom 9 -13m/s. Ble noen økter innimellom med snøbyger og første økta etter lunsj fikk vi oppleve alle fire årstidene på en gang! Vi gikk 31 km i dag. Vi skynder oss sakte da fokkskavlene tærer litt på knærne til enkelte. Ble noen høydemeter i dag også, og nå er vi på 2300 moh. Nå blir det en god natts søvn før vi på nytt gjentar rutinene, river camp og flytter oss videre mot øst. Er det lov å håpe på litt medvind snart?! 😉

Du kan følge gruppa på kartet gjennom denne linken: Team Amundsen – GPS spor

17.MAI – HIPP HIPP HURRA!

I natt har vi kun brukt tunnelteltene pga. den sterke vinden. Det gjorde at vi måtte ligge 3 stk i hvert telt, og derfor har vi fått oss nye teltmakkere for en natt. Virket som de fleste synes det var greit å våkne opp til et nytt ansikt ved siden av seg i dag 🙂 Vinden løyet på ettermiddagen i dag, og da måtte vi grave frem hele campen. Vi hadde snø som dekket halve teltet, så måtte grave oss ut.

Når vi hadde fått gravd frem alt ble det et lite 17.mai tog rundt campen med stort flagg og en felles samling. Da kom Lise med overraskelsen sin – hun hadde samlet inn hilsener fra venner og familie hjemme som ble delt ut til alle sammen. Tusen takk alle kjente og kjære, venner og familie for kortene! Vi har sunget nasjonalsangen opptil flere ganger i dag og gratulert hverandre med dagen ihvertfall tre ganger, hehe.

Dagens «funny-moment» kom fra Ole Tom: Han har vært litt usikker på alle medisinene han har fått beskjed om å ta med seg. Men når han fant ut at Mentholatum lukta så godt tok han den like så godt på nesa for da luktet alt rundt han plutselig så godt, hehe!

Vi ser frem i mot å gå i skitog i morgen og komme oss videre mot østkysten. Håper alle hjemme har hatt en fin feiring, vi tenker på dere 🙂

16.MAI – CAMP 14

I dag stod vi opp før fuglene kvitret (selv om det ikke er noen fugler her) for å få unna flest mulig kilometer før vinden og det dårlige været kommer i løpet av formiddagen. Vi hadde god driv og kunne gjerne fortsatt hele dagen hadde det ikke vært for den sterke vinden. 10km ble det før vi slo camp. Vi satt opp teltene og bygde en skikkelig god lemur mot skal ta av for den værste vinden i natt. Nå ligger vi og hører på teltduken som slår og danser i vinden. I natt blir vi nok vugget til søvn av den blafrende teltduken. Det er meldt at vinden skal løye igjen i morgen ettermiddag, så 17.mai frokosten blir nok inntatt inne i teltene i morgen 😉 Hilser til alle hjemme og ønsker alle en riktig god 17.mai feiring i morgen!

15.MAI -DYE 2

Dagen i dag har vært veldig bra! Vi gikk de resterende 10km til DYE 2 før vi hadde sightseeing inne ei god stund. Den nedlagte amerikanske radarstasjonen fra den kalde krigen har vært forlatt siden 1988, og amerikanerne hadde det tydeligvis travelt da de forlot stasjonen. På baren står det fortsatt ølglass og det ligger matrester på tallerkenene. Stor stas å endelig komme hit!

Det har vært en begivenhetsrik dag, for på DYE 2 møtte vi også en gjeng med hundekjørere og et Herkulesfly som tok av fra flystripa på basen. Kult å ha opplevd før det blir isøde de neste to ukene. Etter sightseeingrunden spiste vi lunsj før vi tok de siste 4 øktene for dagen før vi slo camp. Har vært en fin dag uten så mye vind. I morgen starter vi tidlig for å gå noen økter før det dårlige været som er spådd møter oss ca. midt på dagen.

Grønland_dye2
Bilde fra en tidligere ekspedisjon som ankommer DYE2.

14.MAI – AINA HILSER HJEM

En hilsen til «mappa»og alle de andre der ute som følger oss med spenning og kanskje litt bekymring. Vi har det kjempefint – alle er friske og raske. Etter å ha ligget værfast i to dager, er Team Amundsen om mulig enda mer motiverte for å nå turens mål. Samholdet i gruppa er veldig sterkt, vi har blitt veldig glad i hverandre og tar godt vare på hverandre. Det er en fryd å være på tur med denne gjengen! Pulkene er fortsatt tunge, og i dag har vi gått nesten 3 mil i motbakke og motvind. Sammen er vi sterke, og nå har vi endelig DYE II i sikte! Vi gleder oss veldig til å se den nedlagte radarstasjonen på nært hold i morgen. 🙂

Hilsen Aina

Du kan følge gruppa på kartet gjennom denne linken: Team Amundsen – GPS spor

13.MAI – TELTKOS, SPILL OG «OOGA-CHACKA»

I dag har vi hatt en fin dag. Vinden løyet litt på formiddagen i dag men er på vei opp igjen nå. Vi har prioritert å ordne teltene og har snudd de til nattens vindmelding. Vi har fikset de bardunene som hadde raknet og spadd frem pulkene. Ellers har vi hatt samling og spilt «ooga-chacka» og musikkquiz. Veldig gøy! Nå er kl. 15.00 og det begynner å blåse opp igjen. Satser på mindre vind i morgen, og da blir det en tidlig start for å komme oss videre 🙂

12.MAI – VÆRFAST

I natt blåste det skikkelig, og vi måtte opp i natt for å stramme bardunene på teltene. I dag har vi bygd vindmur for ta av for den værste vinden og vi gjør oss klar for å måtte være her en dag til. Alle har det bra og er ved godt mot. Man må regne med litt vær på en slik tur også, alle dager kan ikke være solskinn og medvind. Dette er en del av eventyret. Det som er positivt med en værdag nå er at gruppa får hvilt seg litt etter flere dager i strekk på ski. Når Rebecca og Milla gikk rundt, var det flere som satt og drakk kaffe og hørte på været utenfor teltduken. 🙂

11.MAI – KRAFTIG VIND I VENTE

I dag gikk vi  7 økter a 50 min før det begynte å blåse opp. Så da prioriterte vi å slå leir og gjøre den klar for kvelden. Meldt kraftig vind i natt og i morgen, så da ville vi heller gjer oss klar for det enn å gå 1 ekstra økt. Bles ganske bra no, men latteren e like høg i teltet ved siden av oss. Folk er ihvertfall fornøyd, og det er bra 🙂 Vi får se an hva vi gjør i morgen, men blir nok liggende værfast. Har 30-35km igjen til DYE II.

10.MAI – BETTINA HILSER HJEM

Kjære Mütti og Papa, jeg ønsker dere en fantastisk bursdagsfeiring med familie og venner (11.mai). Jeg ville helst bli med, men helikopteret koster dessverre for mye. Vi har det gøy her, selvfølgelig er det veldig anstrengende, men synet over isen, teltkosen og den klare luften er helt klart verdt det! Jeg savner dere og håper dere har det fint. Varme hilsener til alle, familie, venner og kollegaer som følger bloggen via Google Translate. Hilsen Bettina

Gratulerer så mye med dagen til Christopher! Stor klem fra Mari 🙂

Gruppa har gått 25,6km i dag, 9x50min. Fortsatt bitende kulde på starten av dagen, men varmere utover når sola får varmet opp. Ca. 50km igjen til DYE II.

09.MAI – KALDESTE NATTA HITTIL

Vi er på 1592 moh. Har gått 23 km i dag, 9 økter a 50 min. Startet med vind, og har vært den kaldeste natta hittil med -34 effektive kuldegrader. Er bitende kaldt om morgenen, men blir bedre utover dagen. Midt på dagen fikk vi kjenne litt på «påskesola».

Alle i gruppa har «Navn+Amundsen» på pulk, ski, staver osv. så vi ser ut som en stor familie på tur 🙂 Føles sån også. Vi (Rebecca og Milla) sitter nå og smelter siste del av vannet i teltet, og hører god, høylytt latter fra de andre teltene. DE er flinke til å besøke hverandre og den gode stemningen i gruppa gjøre det ekstra hyggelig å være guide.

– Familien Amundsen 😉

08.MAI – FRA DAGBOKEN TIL LISE

«Dagen starter med rutiner i teltet. Var oppe og satt i gang brenneren for å smelte vann. Anders får en kaffe i hånden på vei ut av posen. Vannet smeltes mens vi gjør oss klare. Utstyr i bager, senges glis igjen og nydelig havregrøt fortæres. Ute møtes vi når teltene er tatt ned og klokken 09:00 bærer det av sted. Fremdeles er morgenen kald, og vi pakker oss godt inn. Etappe 3 gikk jeg fremst i dag. Det er en ære å få trekke dette fantastiske toget. Kompass på brystet som peker i riktig retning. Ikke et fotspor i snøen der man tar et og et steg. Gjengen bak er som en hale. Svinger du, svinger de…Kos! Vi har det topp. Nok en dag med 8 økter a 50 minutter, og nå kjenner vi at vi har trukket 60-70kg i 6 dager. Det blir godt med litt mat og drikke i teltet før posen kaller.»

Statusrapport: -28 effektive blå ved start. Blå himmel, sol, og en herlig varme mot slutten av dagen igjen. Gått 19,5km i dag og er nå på ca. 1440moh.

– Lise

07.MAI – DRESSCODE: DUN

Vi våkna til -28 effektive kuldegrader og store deler av dagen har damene gått i dunskjørt og dunjakkene har blitt flittig brukt. Det var litt overskyet når vi starta, men i løpet av dagen kom sola fram og vinden løyet. Men fortsatt var det kaldt, skikkelig kaldt. Siste økt kom dagens første svettedråpe da det vart litt motbakke og sola steikte litt ekstra. Deilig å komme i camp! Klokkene våre viste mellom 48-57.000 skritt, så ingen tvil om at det er innafor med sjokolade nå 🙂 Vi gikk 8 økter a 50 minutter i dag, totalt 19,3km. Anders hadde overraskelse for gruppa, og han hadde laget Grønlandsklistemerker til alle, så nå kan vi pynte pc-er, vannflasker og termoser med et fantastisk minne fra et eventyr ikke alle får oppleve. Tusen takk Anders!

Lise har en hilsen til de hjemme i dag:

Masse lykke til på mattetentamen i morgen (8.mai) Henriette. Mamma tenker masse på deg og dette fikser du greit. Tenker masse på alle dere hjemme. – Lise

Nå skal vi smelte siste del av snøen for i dag og snart skal vi finne «senga». God natt fra oss 🙂

06.MAI – DET GÅR FREMOVER

I dag har vi hatt en veldig fin dag. Startet overskyet, men gikk over til sol og blå himmel utover dagen. Vi hadde planlagt at vi skulle gå 8 økter a 50 min, men vi gikk ca. 17 km og sa oss fornøgd med det. Gruppa virker til å være i god form 🙂 Arne er glad vi er ferdige med å «tjase» i brefallet og Ranveig har fortsatt ikke fått gnagsår. Det gjelder å feire de små tingene underveis. I dag har også deltagerne fått teste å gå fremst og navigere. Det gikk veldig bra, og vi har gått veldig lite sikksakk. Stolte guider 🙂

05.MAI – OLE TOM HILSER HJEM

Hei! Dagen i dag startet med snø og vind, og vi pakket oss godt inn før vi startet å traske på ski. De to første øktene gikk i en relativt bratt motbakke, men utover dagen flatet terrenget mer ut og været ble bedre. Vi er på slutten av brefallet, og regner med å være oppe på platået i morgen. I dag fikk vi et par spektakulære syn når vi passerte et elveleie som blir kalt Rio Grande og et digert sirkulært og dypt hull midt på isen. Det ble selvfølgelig tatt masse bilder for å forevige opplevelsen. Etter måneder med trening og forberedelser er det fantastisk å endelig være her. Varme hilsener går til Randi, Malin, Kristoffer og Sebastian.

Hilsen Ole Tom

04.MAI – BREFALLET

I dag har vi beveget oss gjennom mektig natur. Brefallet er utrolig kult både for de som er her for første gang og for guidene som har gått her mange ganger før. Man blir aldri lei. Folk er til tider slitne, men klarer allikevel å nyte det fantastiske landskapet. Vi har gått 9 km (7 km i luftlinje) i dag. Umulig å gå rett i dette terrenget, men det er jo en del av sjarmen også 🙂 Vi troooor vi snart er ferdige med brefallet, men vi veit ikke hva som venter oss i morgen. Her må vi ta en dag av gangen.

I kveld hadde Ole Tom overraskelse for gruppa, og stilte med en flaske godt å drikke + heimelaga kransekake fra «Ho Mor». Det smakte himmelsk! Tusen takk Astrid, vi vil alle ha oppskriften når vi kommer hjem!

Alt er bra med oss. Klokka er snart 22:00, og flere snorker i teltene allerede. Det er ikke bare bare å være på eventyr 😉

-Team Amundsen

03.MAI – OPPDATERING FRA GJENGEN I CAMP 1

Kl. 22.00
Alle synes det er godt å være i gang. -6 grader her no. Ligger et lite snølag over isen som gjer at vi kan gå på ski fra start. Litt vanskelig over kulene, for da får vi ikke feste, men til no har det gått greit. Har gått et par kilometer i dag, så vi har hatt en rolig start. Stemningen i gruppa er god! Fant tilfeldigvis en stor «fotballbane» (stor åpen flate) mellom alle isformasjonene, og her var det plass til hele den lille landsbyen vår. 2 grupper – 10 teltlag. Det ser ganske kult ut! Nå skal vi snart krype ned i posen, for i morgen går ferden videre oppover brefallet. God natt fra oss 🙂

Du kan følge gruppa på kartet gjennom denne linken: Team Amundsen – GPS spor

03.MAI – TUREN ER I GANG!

team_amundsen_2018
Hele Team Amundsen

Det ble dessverre ikke tid til noe blogginnlegg fra oss i går, for etter et gledelig gjensyn med gjengen gikk det slag i slag med pakking og forberedelser til turen som starter i dag. Vi har testet telt, teipet teltstenger, testet brennere og pakket matrasjoner. Men vi rakk også den obligatoriske Moskusburgeren med noe godt å drikke til på flyplassen (Det er nemlig ikke så mange resturanter å velge mellom her). Den smaker alltid himmelsk når vi har stått på hele dagen, og i går var intet unntak.

grønland_moskusburger
Moskusburger på flyplassen er obligatorisk før turen starter
grønland_mat
Klargjøring av maten, og alle bidrar. Det veies og fordeles i poser
grønalnd_telt_amundsen
Teamwork er gull!

I dag morges var det fortsatt noe småtteri som gjenstod, men nå har vi fått pakket alt på bussen som skal frakte oss til startpunktet. I løpet av de siste åra har isen smeltet bemerkelsesverdig mye. Dette er veldig tydelig fra der vi ”alltid” har stoppet bussen. For noen år tilbake kunne vi spenne på oss skia rett ved parkeringen, nå må vi gå flere hundre meter. Dette betyr at vi måt gå x antall ganger fram og tilbake for å få alt utstyret på plass. Og dessverre er det ikke flatt. Første av mange fysiske utfordringer er herved i gang.

grønland_buss
Bussen vår, som skal frakte oss til startpunktet, er av det originale slaget

Vi skal ikke gå så langt i dag før vi slår camp. Når vi går opp brefallet går vi sammen med Team Nansen. Det er fordi det er lettere å navigere i det uoversiktelige landskapet av opp, ned, kriker og kroker når vi er flere som kan speide etter letteste veien fremover. Nå er vi gira, spente, nervøse og magen er full av herlige, dansende sommerfugler. Endelig er eventyret i gang! 🙂

– Rebecca og Milla

01.MAI – GUIDENE HAR ANKOMMET GRØNLAND

I dag kom Rebecca og Milla, Are og Sindre (guidene på Team Nansen) til Kangerlussuaq på Grønland. Kangerlussuaq ligger på vestsiden av Grønland, ca. 170km fra kysten og kun 30km fra innlandsisen. Dette er dermed et naturlig utgangspunkt for ekspedisjonen. Her skal guidene nå gjøre de siste forberedelsene før deltagerene kommer i morgen.

Vi har fått en melding fra Rebecca og Milla, og her er hva de skriver:
Vi sitter nå på flyet til Grønland. Vi gleder oss mykje til tiden som kommer og ikkje minst til alle deltagerne vi skal møte i morga. Vi har møtt alle sammen i forbindelse med treningshelgene vi har hatt i høst og i vinter på Finse, samt hatt løpende dialog med alle på Facebookgruppa vår og på telefon. Vi veit at alle deltagerne er veldig spente, og sjølv om vi har gått denne turen flere ganger sjøl så gjelder det også oss – ingen tur er lik.

Nå skal de hente ut fellesutstyret fra lageret, sortere utstyret, få orden på all maten og gjøre dette klart. Noe av utstyret har vi liggende fast på Grønland, mens andre ting som mat har vi flydd opp i forveien. Når deltagerene kommer skal de alle sammen være med å pakke sine egne dagsrasjoner med mat – frokost, lunsj, snacks og middag. De skal pakke pulkene og fordele fellesutstyret. Å gjøre en grundig jobb med dette er viktig for at livet på isen skal bli lettere. Det er strålende sol i Kangerlussuaq i dag, og vi håper at været holder seg slik fremover 🙂

kangerlussuaq_grønland_2018
Kangerlussuaq, Grønland, 01.05.2018 Foto: Rebecca Hjellegjerde
guidene_grønland
Blide guider_grønland 2018
utstyr_grønland
Klargjøring av utstyr

24.APRIL – EN UKE IGJEN TIL AVREISE

Gruppa reiser 01.05.18 og nå er det de siste forberedelser og pakking som står på agenden for de spente deltagerne. Guidene Rebecca og Milla gleder seg til å møte gjengen igjen i Kangerlussaq. Vi kommer tilbake med oppdateringer når turen er i gang.

Grønland_Amundsen_2023

Turdagbok Grønland 2023 – Amundsengruppa

Dette er turdagboken for Amundsengruppa som skal krysse Grønland i mai 2023. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst - et...
Foto_Morten_Rostille25

Våre skiturer og vinterkurs

Drømmer du om frisk fjelluft, kuldegrader og snødekte fjell? Vi har mange flotte skiturer på turprogrammet for vinteren 2024. Her finner du alt fra arktiske...
_DSC1966

Vinterens toppturer og kurs!

Topptur på ski har blitt den nye folkesporten, og det er ikke så rart. Å nyte nedkjøringer i urørt snø etter å ha nådd toppen...