På ski over Grønland

Å krysse Grønland er som å oppsøke eventyret, for så å bli en del av det. Det er en opplevelse for livet, en tur du aldri vil glemme, og den vil være med å prege deg også etter at den er over. Turen går fra Kangerlussuaq i vest til Isortoq i øst, et 600km langt eventyr med ski og pulk gjennom fantastisk natur.

PRIS 79.000,- AVREISE: 02.05.2019

Vårt team har siden 2009 arrangert årlige turer over grønlandsisen, og nå kan du melde deg på din tur. Vi anbefaler å melde seg på i god tid i forveien, gjerne over et år før turen starter. På denne måten har du god tid til å forberede deg både mentalt og fysisk.

I løpet av de årene vi har arrangert turer over isen, har vi sammen med deltagerne våre skapt opplevelser og minner som de vil ha med seg resten av livet. Vi ønsker at flere skal få oppleve fantastiske Grønland, og hvis du ønsker å være med oss på tur, er du nå bare noen få steg unna ditt eventyr. En tur over Grønland er som å oppsøke eventyret, for så å bli en del av det. Det er en opplevelse for livet, en tur du aldri vil glemme, og den vil være med å prege deg også etter at den er over.

FRA VEST MOT ØST – 26 DAGER PÅ ISEN

Vi arrangerer turen i mai og går fra Kangerlussuaq i vest til Isortoq i øst. Været er mer stabilt på vestkysten og vi starter litt høyere oppe enn når turen går fra øst. Vi skal bruke 26 dager på den ca. 600km lange turen over isen. I forhold til andre aktører har vi valgt å bruke noen dager ekstra på kryssingen, da det fort kan oppstå uforutsette ting underveis. Vi ønsker å skape best mulig forutsetninger for å lykkes. Ved å bruke 26 dager mener vi at forutsetningene er optimale for en flott tur, uten stress og jag, selv om ikke alt går som planlagt underveis. Vår filosofi er at dette er en tur man ikke skynder seg å gjennomføre, men heller tar den tiden som trengs, og nyter øyeblikkene. I begynnelsen av turen bruker vi litt tid på å la kroppen bli vant til den utfordringen den står overfor, og så øker vi intensiteten etter hvert som vi går oss i form og pulkene blir lettere. 

DAG 1

Du reiser til København dagen eller kvelden før du skal fly til Grønland. Her bestemmer du selv transport og overnatting, men vi gir våre anbefalinger i god tid i forveien.

DAG 2

Gruppa flyr fra Danmark til Kangerlussuaq på vestsiden av Grønland, og turen tar ca. 4,5 time. Med tidsforskjellen på fire timer, lander du nesten rett etter at du tok av.

Her møter du guidene igjen, og sammen med dem gjør dere siste forberedelser før selve turen skal starte dagen etter. Frokoster og resten av maten skal veies og pakkes, og alt utstyret skal kontrolleres før det pakkes i pulkene og gjøres klar for transport. På kvelden spiser vi felles middag, som blir det siste skikkelige måltidet i sivilisasjonen før man går til sengs spent og med sommerfugler i magen.

DAG 3

Dette er dagen du har ventet på så lenge. I løpet av noen hektiske timer på formiddagen pakkes pulkene på lastebil og buss, og så skal vi kjøre de ca. 30 km opp og inn mot innlandsisen. Turen tar ca. 2,5 timer avhengig av vær og føreforhold på veiene.

Framme ved veis ende laster vi av alt utstyret og bærer dette opp til iskanten. Her kan det hende at vi må bære utstyret et lite stykke, men snøforholdene avgjør dette. Vi er uansett ved start, og etter et par timer er vi klar for å spenne på oss pulkene og dra av gårde oppover brefallet. Normalt går vi ikke så langt denne første dagen, og slår camp før ettermiddagen rekker å bli til kveld.

DAG 4 og 5

Nå er turen endelig i gang, og dagene vil gå med på å bevege oss mot målet på østkysten, men først skal vi legge brefallet bak oss. Vi kommer til å bruke to – tre dager i dette fantastiske landskapet av is og formasjoner før vi etter hvert kommer vi opp på de store, snødekte flatene, og kan spenne på oss skiene.

DAG 6 – 12

Den neste uka skal vi bruke på å ta oss fram til første delmål, DYE II. Denne nedlagte, amerikanske basen ligger som en mastodont 170 km inne på isen, og hvis vi er heldige kan vi gå og sikte på den en til to dager før vi faktisk er framme. Her bruker vi normalt å ta en halv hviledag, men dette avhenger av både progresjonen som har vært og hvordan man ligger an med tanke på å nå fram til østkysten i tide.

DAG 13 – 17

Etter at vi forlot DYE II, har vi lagt kursen litt mer i østlig retning, og underlaget flater også litt ut. Vårt neste mål er toppen av ruta, og vi skal til slutt opp på ca. 2500 moh. Turen startet på ca. 580 moh. og DYE II ligger på 2100 moh. Det er med andre ord mindre stigning de neste dagene enn hva det var de første 10. Dette gjør at vi normalt legger lengre distanser bak oss, og vi kan begynne å snuse på 3-milsdistanser hvis forholdene er gode.

Den 17. mai feirer vi selvfølgelig nasjonaldagen med å «gå i tog» og heise flagg. Dette blir en feiring helt utenom det vanlige, og noe du garantert alltid vil huske.

DAG 18 – 24

Vi er inne i flytsonen, og kilometerne er normalt lettere å gå nå enn tidligere på turen pga. lettere pulk og flatere terreng. Samtidig begynner de fleste å kjenne på kroppen at man har vært lenge på tur, så man er mer sliten på slutten av dagen nå enn man var den første uka.

Etter hvert som vi nærmer oss østkysten og vi har færre kilometer igjen enn vi har tilbakelagt, begynner det å gå opp for folk at turen snart er slutt, og mange synes at dette er vemodig å tenke på.

DAG 25 – 27

Nå kan man innimellom faktisk kjenne at det går nedover, selv om man fortsatt må jobbe for å få med seg pulken sin. Er vi heldig er det høy sol og blå himmel, og dagene kan minne om påsketurene i høyfjellet hjemme i Norge. Det er tross alt slutten av mai, og vi bruker å være heldige med været noen av dagene i dette området.

De siste dagene bruker vi på å komme oss ned brefallet på østsiden. Dette gjør vi normalt unna på en dag eller to, alt avhengig av hvor god tid vi har. Er vi heldig kan vi dele det i to og nyte sola og utsikten over havet før vi bryter oss ned de siste milene til endepunktet.

DAG 28

Dette er turens siste dag, og vi har vært hele 26 dager på isen når vi endelig kan sette beina på fast grunn igjen. Turen er over og vi slår vår siste camp på snø, og feirer at vi har klart det. Vi har sammen lagt 600km bak oss på ski med pulken på slep. Vi har kryssa Grønland fra vest til øst og vi har knyttet sterke bånd som gruppe. Tenk for et eventyr vi har vært med på!

DAG 29

Helikoptrene kommer og henter oss i løpet av dagen. Vi skal tilbake til sivilisasjonen, men må ta det litt som det kommer. Her er det været som avgjør om vi blir hentet til oppgitt tid eller om vi må vente noen timer eller til dagen etter. Har vi alt på vår side, lander vi i Tasiilaq etter en halvtimes flytur. Helikopteret må fly i flere omganger for å få med alle personer og alt utstyr, så dagen går med til dette.

DAG 30 og 31

I Tasiilaq bruker vi tiden til å reorganisere utstyr, pleie oss selv og kose oss sammen. Det føles nesten rart å sove i en seng igjen, og en varm dusj føles himmelsk. Inntrykkene fra turen skal fordøyes, og vi spiser sivilisert mat og god drikke igjen etter en drøy måned på isen.

DAG 32

Returen til Norge starter med en helikoptertur på 10 minutter over fjorden, til Kulusuk flyplass. Herfra flyr vi til Reykjavik. Det er opp til den enkelte hvor lenge man vil være på Island før man til slutt vender tilbake til Norge. Det er litt vemodig å ta farvel med gruppa man han tilbragt all sin tid med den siste måneden, men vi tar med oss minnene, nye bekjentskaper og gode erfaringer videre.

KAN DU VÆRE MED?

Klart du kan være med. Vi påstår at alle som virkelig ønsker å gå over Grønland kan klare det. Noen må bruke lengre tid til å trene seg opp, kanskje flere år, men de aller fleste som er i alminnelig god form kan klare å trene seg opp over ett år. Vi har hatt med kvinner og menn i «alle aldere», fra 22 til over 60, men de aller fleste deltagerne er i aldersgruppen 30 – 50+.

FORHÅNDSKVALIFIKASJONER

Du lurer kanskje på hvilke forhåndskvalifikasjoner du trenger? Å gå over Grønland er krevende, og for de aller fleste vil dette være den tøffeste turen de har gjort i sitt liv. Derfor er det en fordel å kjenne til hva det vil si å overnatte ute i telt på vinteren slik at du har noe erfaring med teltlivets gleder og sorger. Når det er sagt så har vi også hatt med folk uten mye erfaring, og det har også gått bra. Dette handler om å skape best mulig forutsetninger for seg selv, og gjennom ett år med forberedelser, er det fullt mulig å bygge opp «uteliggerkompetansen» din slik at du vet at du trives i slike omgivelser.
Sammen med den enkelte deltager prøver vi å finne ut hvilke behov den enkelte har for trening. I de tilfeller vi ser at erfaringsnivået er lavt, anbefaler vi kanskje å vente til påfølgende år med å delta på selve kryssingen.

SAMLINGER

Vi har to obligatoriske samlinger før turen over Grønland. Disse foregår i midten av september året før, og i begynnelsen av mars samme år som turen går. På disse samlingene blir du kjent med gruppa og guidene du skal reise til Grønland sammen med, og vi trener på det som venter oss på Grønland. Sette opp telt, fyre primus og trekke pulk.

FORSIKRING PÅ GRØNLAND

Som på andre reiser så bør man ha forsikringene i orden før man legger ut på langtur. En Grønlandskryssing er en tur utenom det vanlige, og det dukker ofte opp spørsmål om hvilke forsikringer man trenger. I dokumentet som du kan laste ned under finner du flere detaljer om hva du bør tenke på.
Gouda reiseforsikring

TUREN INKLUDERER:

  • Barmarkstrening en helg i Hakadal
  • Vintertrening en langhelg på Hardangervidda
  • Teknisk nødutstyr (nødpeilesender og satellittelefon)
  • Medisinsk nødutstyr.
  • Frakt av mat og ekspedisjonsutstyr til og fra Grønland (ikke personlig utstyr)
  • Alt av mat og drikke underveis over isen
  • Lån av fellesutstyr (telt, pulker, osv)
  • Overnatting en natt i Kangerlussuaq inkl. frokost
  • Transport fra Kangerlussuaq til startpunktet
  • Helikoptertransport fra endepunktet til Tasiilaq
  • Overnatting to netter på hotell i Tasiilaq
  • Helikoptertransport fra Tasiilaq til Kulusuk.
  • Alle administrative forberedelser og utfylling av nødvendige papirer, herunder:
    • Søknader til selvstyremyndighetene på Grønland.
    • Obligatorisk ekspedisjonsforsikring.
    • Alle godkjenninger fra politi og tollmyndigheter på Grønland

Og sist men ikke minst, profesjonelle, erfarne, snille og blide guider som skal skape forutsetninger for at alle skal lykkes.

TUREN INKLUDERER IKKE:

  • Transport til og fra treningshelgene
  • Mat og drikke under treningshelgene
  • Overnatting på vei til og fra Grønland, i Danmark og på Island
  • Middag i Kangerlussuaq og lunch i Tasiilaq
  • Drikke til måltidene når vi er i sivilisasjonen på Grønland
  • Personlige medisiner
  • Spesielle matbehov
  • Fly t/r Norge – Grønland

EN TUR SOM STILLER KRAV TIL UTSTYRET

Godt og riktig utstyr er viktig for å få en bra turopplevelse. En tur over Grønland kommer til å stille store krav til klær og utstyr, og for å holde kulde, vær og vind ute så må man sørghe for å ha med seg rett klær og utstyr.

Vi har gjennom mange år, og i tett samarbeid med de beste utstyrsleverandørene, vært med å utvikle klær, ski og annet utstyr som egner seg til denne turen, og vår utstyrsliste inneholder derfor mange tips om hva som er viktig å legge vekt på når man skal velge utrustning.

Last ned den personlige utstyrslista nederst på siden. Denne inneholder en detaljert oversikt over alt du skal ha med av klær og utstyr.

FELLESUTSTYR

Vi i Bergans Adventures stiller med fellesutstyr til ekspedisjonen. Dette inkluderer: Pulker, telt og kokeutstyr, sikkerhetsutstyr til brevandring, førstehjelpsutstyr, satellittkommunikasjonsutstyr og selvfølgelig all ekspedisjonsmat.

Utstyrsliste Grønland

KR 79.000,-

Påmeldingsgebyr 500,- NOK*
AVREISE: 02/05/2019
RETUR: 02/06/2019
Antall dager: 32
Antall plasser: 
Påmeldingsfrist: 01.07.18

TILGJENGELIG

* Du vil kun bli belastet påmeldingsgebyr ved bestilling.

Grønland
Turguide:
vanskelighetsgrad_4

Meld interesse for På ski over Grønland

Passet ikke datoen denne gangen, eller føler du kanskje at du trenger litt tid på å komme i form før du hiver deg med?
Meld interesse så gir vi deg beskjed neste gang vi setter opp en lignende tur.