Turdagbok Grønland 2022 – Nansengruppa

Dette er turdagboken for Nansengruppa som skal krysse Grønland i mai 2022. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst – et 600 km langt eventyr med ski og pulk. Her kan du følge dem på veien.

I Nansengruppa er disse med: Trine, Ingelin, Janne, Johnny, Maren, Carola, Thormod, Martin sammen med guidene Caroline og Truls

Følg gruppa på kartet HER

Bloggen oppdateres med ujevne mellomrom, og det vil ikke legges ut oppdatering hver dag. Tekstene legges ut dagen eter at gruppa har sendt inn status. I helgene kan det hende at blogginnleggene blir lagt ut først på mandag morgen.

Turen er over – Dag 25

Det ble en tøff avslutning på turen også for Nansengruppa. De ankom endepunktet kl. 01.30 natt til mandag, slitne og våte etter dårlig vær og tungt føre også den siste dagen. Nå er de  i Tasiilaq, har fått sin første dusj og har spist en bedre middag.

De takker alle som har fulgt dem over isen, og så kommer de fleste hjem senere denne uka.

Nedoverbakke 🙂 Dag 23

I dag møtte vi endelig på noe som kunne minne om nedoverbakker. Deilig. Ellers har været vært tipp topp, og humøret det samme. Gikk 3,2 mil. Vi ser etter fjell i horisonten, det sikreste tegnet på at vi nærmer oss målet. Ikke mange dagene igjen nå og vi begynner allerede å glede oss til å ta en dusj, spise et bedre måltid og feire med en øl. Vi hilser til alle kjente.

Nedsnødde pulker – Dag 21 og 22

Hei, kjære blogg. Tidlig camp i går, da været ble noe rufsete (les storm). Som om dette ikke var nok var det et grusomt føre med nysnø og store fonner. Det blåste mye gjennom hele natten, og vi startet dagen med å lete etter pulkene våre. Trivelig. (ironi)

Dagen i dag har vært noe bedre. Føret bedret seg heldigvis i løpet av dagen og nå ligger vi i teltet og tørker klær og soveposer etter en dag med mye «snøføyke» der vi gikk hele 3,2 mil. Ellers håper vi på en anelse mer nedoverbakker i morgen. Det synes vi at vi fortjener nå. Vi snakkes 🙂

Ei uke igjen – Dag 19 og 20

Søndag startet optimistisk og vi fikk unnagjort 10 km før vind og snøfokk gjorde navigeringa tilnærmet umulig. Vi valgte å slå leir og kose oss med pannekaker, quiz og sosialisering med 8 mennesker i ett telt. Veldig ålreit å få blitt litt bedre kjent og gjøre noe annet enn å bare gå. Fullt restituert startet dagen i dag med å jobbe seg gjennom masse nysnø. Det var grisetungt å gå først, så vi rullerte hyppig. Martin klinka til med hele 3 økter (!!). Den mannen er en maskin💪 I morgen får vi angivelig medvind, noe vi aldri har prøvd før. Visstnok skal det også gå nedover (!) Mye å glede seg til der altså! Vi satser på at nattas vind pakker snøen godt sammen slik at den bærer oss og pulkene uten at vi synker gjennom.

Om 5 dager skal vi møte de to andre ekspedisjonsgruppene på ICE 1 (toppen av brefallet, red.anm.), 149 km unna, så nå gjelder det bare å gønne på! Rart å tenke på at vi nå har vært på Grønland i hele 3 uker, og at det bare er en liten uke igjen av eventyret vårt. Her er det bare å nyte mens vi kan!

Lange dager – Dag 18

For en super gjeng å være på ekspedisjon med. Her er det alltid godt humør, selv om det er vondter både her og der, og vi må gjøre 10-timers dager på ski. Nå forbereder vi oss mentalt på at morgendagen gir oss snø og stiv kuling midt i tryne. Avmarsj er satt til kl. 07.00, og snøbriller og ansiktsmaske er gjort klar. Nå hopper vi i soveposen og håper på en god natt søvn⛷😀

Summit – Dag 17

For en dag! Sol, vindstille og nydelig føre fra morgenen gjorde at Truls klinka til med tre 60-min økter, og vipps hadde vi gått 16 km før lunsj. På et eller annet tidspunkt i løpet av dagen, litt uvisst når, passerte vi Summit, og vi ser nå frem til «nedkjøringen» 😉 (Til info om den såkalte Summit. Dette er rutas høyeste punkt, som ligger som et udefinert punkt midt på en enorm hvit flate der alt er helt paddeflatt. Red.anm.)

Foreløpig er det fortsatt såpass mye løssnø at det er like mye jobb å gå her som som da vi gikk oppover i starten. Da vi endelig kom i leir ventet en 3 dager forsinket 17.mai-dessert. Vi nyter godværet så lenge det varer!

Ingelin hilser til mamma, pappa og Vebjørn

Finvær på isen – Dag 16

Nok en fin dag over isen er over. Våknet opp til sol og null vind. Da var det bare å kjøre på med solkrem og oppbrettede ermer. Har ristet av oss noen tyskere som har fulgt etter oss i noen dager, så nå får de klare seg selv 🙂  Vi fortsetter turen mot øst og håper finværet fortsetter.

Dagen derpå – Dag 15

Dagen i dag har vært noe tung, da det ble 3 mil med 17.mai-tog i går, med påfølgende Skåne-Akvavit i teltet på kvelden. Men vi kviknet til i løpet av dagen, spesielt etter at Martin overrasket alle med hver sin pose parmesan til  lunsjen. Digg!! Været har vært tipp topp, men føret kunne vært noe bedre, så det var en sliten gjeng som kom inn i camp i kveld.

17.mai på isen – Dag 14

HIPP HURRA!. I dag kombinerte vi like godt feiring av nasjonaldagen med å «gå i tog» på god gli, og gjorde hele 30 km. Det er vi veldig godt fornøyd med, og selv om kroppene kjennes litt sliten er vi innstilt på å gjenta suksessen i morgen 🙂

En trist dag – Dag 13

I løpet av de siste dagen inn mot DYE II hadde Janne fått problemer med beina som gjorde at hun ikke kunne fortsette turen. Da det ble klart at hun måtte fly ut, men at dette ikke kunne skje før dagen etter, måtte Caroline være igjen sammen henne, og så fortsatte Truls sammen resten av gruppa videre mot øst. Janne og Caroline har nå reist fra Grønland og er på vei tilbake til Norge.

DYE II i sikte – Dag 12

«DYE II i sikte! Vi setter opp camp 13 km unna og går resten i morgen. Da blir det utforsking av denne forlatte radarstasjonen 🙂 Det var sur vind nesten midt imot oss i hele dag, og vi måtte slå opp telt i lunsjen for å komme i le.»

Slitne kropper og vonde føtter – Dag 10

«Det går stødig fremover og vi nærmer oss DYE 2 og regner med å være fremme søndag formiddag. Det er slitne kropper, vonde føtter og litt gnagsår i gruppa, men vi behandler som best vi kan. Humøret er bra og vi gleder oss til neste store delmål på ruta. Nå er det rolig campliv igjen etter en lang dag på ski. Johnny hadde bursdag i går så da ble det bursdagssang og kake på alle :)»

Stille etter stormen – Dag 8

«Nysnøen som kom etter snøværet ble pakket sammen av vinden som kom i natt, så vi startet dagen med et krevende føre, og i de første øktene brukte vi mye krefter. Utover dagen roet vinden seg, og føret ble betraktelig bedre. Vi jobbet oss gjennom 11 økter og slo camp i solskinn og vindstille»

Snø og diamanter – Dag 7

«Etter full snøstorm i går kveld våknet vi til strøkent vær, 20 cm nysnø og sol. Det ble en tung dag fysisk med kladder under ski og pulker, men til gjengjeld glinset snøen som diamanter og det veide opp og gjorde at det psykisk sett ble en veldig fin dag.

Fra sol til whiteout – Dag 6

«En dag med mye vær og godt samarbeid 🙂 Dagen starta med vind og sol og avsluttes med mer vind og snøfokk. Alle er godt plassert i teltene og ser frem til en rolig ettermiddag i camp) »

Digg i baris – Dag4

Turens fineste og varmeste dag til nå! Såpass varmt at vi kunne rive av oss klærne å gå i «baris». Digg! Nå gleder vi oss til en sosial kveld i teltet til Caroline og Truls, men først: en deilig real-middag.

Carola vil sende en hilsen til Innfjorden friskole og Vilde.

Janne: hilser til familien min I❤️USFM

På toppen av brefallet – Dag 3

Nå har gjengen vært på tur i tre dager, og er på vei opp og ut av det småkuperte brefallet som strekker seg oppover de første 20 km. I dag sendte de oss denne meldinga 🙂

«Herregud, kor vi kose oss! Dagen startet brutalt, med støle kropper som måtte slåss med nysnø i motbakke. Alt ble mye bedre da stegjern ble bytta ut med ski. Tempo og humør steg umiddelbart! Vi har gått 30-minuttersøkter i sola gjennom hele dagen, og til slutt steikte den såpass mye at både jakker og bukser «røk». Dette ble turens morsomste og mest slitsomme dag så langt, men det er kjempegod stemning i camp, med høy solfaktor, og nå skal vi spise middag ute i felleskap. Vi gleder oss til fortsettelsen»

Brefallet – Dag 2

Gjengen våknet opp til blå himmel, strålende sol og perfekte forhold etter første natt på isen. Selv om turen ikke var kommet skikkelig i gang, føltes det bra å være i gang allikevel. Det ble en dag med påskestemning, godt humør og brede glis opp gjennom de første 5 kilometerne av brefallet. Foran dem ligger 1-2 dager med småkupert brelandskap, og de har moderat stigning med 200-300 høydemeter per dag før de kommer opp på ca. 1000 hdm.

Kangerlusuaq  – Dag 1

Gjengen kom opp med fly fra København en dag forsinket, og etter seks hektiske timer i «Old Camp»-Kangerlussuaq ble de kjørt ut til startpunktet, Hd 660. Da var mat pakket, pulker klargjort og gjengen hadde lagt hånd på de siste detaljene.

Oppe ved startpunktet ventet den store breen på dem, og forholdene så bedre ut enn på mange år. Himmelen var blå, isen hadde et lett snødekke og sola skinte. Pga den forsinkede starten ble første camp etablert på iskanten, og klokka var blitt se3int på kveld før de kunne krype inn i teltet og soveposen.

Nå er påmeldingen for neste års ekspedisjonen åpnet, og du kan lese mer om den turen her:

På ski over Grønland – 2023

Drømmer du om å krysse Grønland på ski?

Hvis du går med tanker om å krysse Grønland, kan det å lese turdagbøkene fra tidligere deltagere være en fin måte å få innblikk i hvordan «livet på isen» er.

6249818208_AB1A6915

Våre klatreturer med Sigurd Felde

Nå har du muligheten til å bli med oss på noen av de flotteste klatreturene Jotunheimen har å by på. Her vil du oppleve noen...
Nes Gard

Gjør noe gøy med jobben!

Ingenting skaper så god stemning, gnist og lagånd som det å finne på noe gøy sammen. Tenk bare på mestringsfølelsen som sprer seg i gruppa...
Cecilie_Skog_ss23_Midtmaradalen_HKKH-0111

Bli med på sommerens drømmetur!

Sommerturene våre er varierte, og på turprogrammet finner du alt fra kortreiste kanoturer til fot- og løpeturer i fjellet og tinderangling for de som søker...