Turdagbok fra Grønland 2019

Dette er turdagboken for gruppa som skal krysse Grønland i mai 2019. De skal gå fra Kangerlussaq i vest til Isortoq i øst – et 600 km langt eventyr med ski og pulk. Her kan du følge dem på veien.

Følg gruppa på kartet HER

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 65°55’44.4″N 39°22’45.4″W

Vil du se posisjonen på kartet? Sånn gjør du det:
1. Gå inn på Google Earth
2. Klikk på forstørrelsesglass-symbolet
2. Skriv eller kopier inn posisjonen i søkefeltet
3. Trykk søk

29.MAI – VI HAR KRYSSET GRØNLAND!!

Etter 25 fantastiske dager på tur, var vi endelig klare for siste etappe. Vi startet å gå kl. 06:00 og gikk ut av breen litt over kl. 11:00. Merkelig å ha fast grunn under beina igjen 🙂 Dagen i dag bød på et nydelig vær, slik at vi virkelig fikk nyte brefallet, utsikten til de omliggende fjellene og havet med drivende isfjell de siste 20 km.

Det har vært en fantastisk reise og vi vil berømme den enkelte deltager for innsatsen som er lagt ned og skikkelig «stå på»-vilje. Deltagerne har levert som enkeltindivider, men aller viktigst som lagspillere. Det er vi takknemlig for! Takk til alle som har fulgt bloggen! Vi håper det har vært interessant å følge oss.

Vi har krysset Grønland! 600 km med ski og pulk! Gratulerer til hele gjengen 🙂

Hilsen fra guidene Finn Oscar og Morten

28.MAI – DAG 25 OG ISBJØRNSPOR

Hei bloggen! Nå nærmer det seg veldig slutten. Vi startet dagen tidlig og fikk mange fine timer med gode skiforhold. Det ble lunsj i sola og en liten etappe eller to senere kom nedoverbakkene. Det ble satt opp camp i tåka, men utover ettermiddagen lettet den igjen og vi fikk se fjell og hav igjen. Vi ser noen skispor, men mer spennende er det vel at vi kryssa nen dager gamle isbjørnspor rett etter lunsj. Nå er det kveld i campen og vi gleder oss til innspurten i morgen.

Hilsen fra Trillingene og Turbo 🙂

27.MAI – BESTE DAGEN HITTIL?

Dagen i går ble avsluttet med overraskelsen fra Frøydis og Ronny. I et flott vær hadde de laget uterestaurant hvor vi fikk servert tapasretter i form av div. pølsevarianter, ost, kjeks og portvin. 🙂 Utover kvelden begynte det å blåse opp og flere måtte ut i løpet av natta og ettersikre teltene. 3 av teltene fikk til og med blåst opp teltåpningene pga. sterk vind.

Når vi begynte dagens økter kl 05:00 fikk vi vinden delvis bakfra, og endelig fikk vi det gode føret vi i flere dager har ventet på. Nå kunne vi gå oppå skaren. Utover dagen roet vinden seg helt og vi fikk en fantastisk dag på isen. Flere av oss mente at dette var den fineste dagen hittil. Tidligere dager har vi gått etter hverandre på én rekke, men i dag gikk vi mer eller mindre alle ved siden av hverandre.

Meget god stemning i gruppa da vi også merket litt nedoverbakke for første gang på turen. Vi avsluttet dagen etter 9 økter hvor vi hadde tilbakelagt 32km. Dagens middag spiste de flere ute i sola hvor det var helt vindstille og med en skyfri himmel. Vi gleder oss til i morgen hvor vi kommer til å få se fjellene som forteller at vi nå nærmer oss østkysten og målet for turen!

Fortsatt alt vel – hilsen «gutta» fra Kolbotn

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 65°55’44.4″N 39°22’45.4″W og du kan følge gruppa på kartet HER

26.MAI – THE SWEDES

I dag blev det «sovmorgon» till kl. 01:30 med avmarch 04:00 istället för 02:00 de senaste dagarna. Tror hele teamet hade drömt om skare og lätt medvind, och vilken lycka när vi startade och upplevde att snöen nästan bar!

Sköen känsla att äntligen få känna att det faktiskt sluttar utför! Knappt 30 km averkades på 10 akter och nu vågar vi påstå att pulkorna upplevs lättare och att vi har målet inom räckhåll – magiskt! Östksuten – here we come!

Sist men ikke minst vill vi skicka en varm hälsning hem till värdens bästa mammor – Helena og Gunnel. Vi tänker på er!

Kram från The Swedes – Frida & Mats

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 65°59’10.5″N 40°03’51.6″W og du kan følge gruppa på kartet HER

25.MAI – Kjære bloggen, vi har fått påskeværet tilbake!

Vi lager smileys i snøen når vi går og koser oss skikkelig med tilværelsen på Grønland. Det nærmer seg sakte men sikkert brefallet på østkysten, noe som vi begynner å glede oss til å se. Det er ubeskrivelig fint på isen, men det skal bli godt å se annen natur også.

Døgnet er fortsatt snudd, og nattevandringen fortsetter. Nysnøen setter seg mer og mer og vi har troen på at i morgen blir det skareføre og tempoetappe! I dag susa vi avgårde og dro til med 30 km i et hint av gjennomslagssnø! Vi starter dagene ved soloppgang og nyter lyset, i dag lagde sola regnbuer i snøen.

Livet leker, hilsen trillingene

Caroline hilser så mye til Ida og Eivind som gifter seg i dag! Skulle veldig gjerne vært med å feria dere og ikke bare som plakat på pinne!

Og hipp hurra for Sara på 30 års dagen din! Tipper du også ble rimelig overraska med utdrikningslag i dag som jeg så veldig gjerne skulle deltatt i. Kose deg i bøtter og spann, hilsen Line!

24.MAI – VI HAR SNUDD DØGNET

I vår jakt på kilometer og bedre skiføre, stod vi klare kl. 02:00 i natt. Håpet var at ettermiddagssola i går og nattefrost skulle gi bedre ski- og pulkforhold. I -21 grader la vi i vei. Mye bedre enn i går! «Vi må minst ha 24km», kom det fra sjefen. «Ja vel», svarte vi. Etter nesten 11 timer foran pulkene viste GPS-en 28,6 km. 🙂

Dagens tørre fakta: 28,6 km i luftlinje og i sporet. 12 økter a 40 min, det gir oss ca. 139 km igjen. Sån går no dagan. Kilometer, vær, føre, mat og søvn. Ganske bekymringsløst!

Ronny hilser ho i Bjøra, de på Frøya, og de på Tyholt!

PS: Nå har vi +25 grader i teltet! Sola varmer godt.

23.MAI – SKIENE KLABBER OG PULKENE ISER

Nå har det sluttet ¨snø, men fortsatt ligger snøen tykk. Dagens første økter gikk bra i løs puddersnø. Som vanlig hadde vi lette brøytepulker foran, og tunge pulker bak. Men så kom det en mild vind og endret alt. Skiene kladder, pulkene iser og alt ble blytungt. Etter seks økter ga vi opp med snaue 12 kilometer og gjengen var veldig slitne. Nå begynner vi virkelig å henge etter skjema. Nå prøver vi å snu døgnet i håp om at den milde vinden gir grunnlag for skarpere føre på natten. Om ikke må vi øke antallet økter betraktelig de siste døgnene.

Ny avmarsj blir derfor kl. 02:00 i natt 🙂

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°09’58.9″N 41°56’23.3″W og du kan følge gruppa på kartet HER

22.MAI – VINTEREN ER IKKE OVER PÅ GRØNLAND

Vinteren har gjort et alvorlig comeback her på isen, og i morges våknet vi til nok en snørik dag. Vi kaver oss sakte frem i nysnøen. I front brøyter de veg, og bak følger resten av toget. Vi bytter på å tråkke spor og navigere, og har fordelt utstyret slik at de som går fremst og tråkker spor har lettere pulker. De som nyter godt av ferdigpreparert løype lengre bak i toget haler på noen ekstra kilo. Slik sikrer vi som lag at vi fortsetter fremdriften mot østkysten. I dag ble det 11 økter og 21 kilometer. Det er i snaueste laget for å nå frem i tide, så i kveld er guidene ivrig opptatt med å legge lagtaktikken for dagene som kommer. Frem skal vi 🙂

Hilser til familie og venner der hjemme, og spesielt til Mari samt Guro som fyller år! Gratulerer med dagen!

Hilsen fra Morten

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°11’05.3″N 42°09’37.4″W og du kan følge gruppa på kartet HER

21.MAI – DET SNØR, DET SNØR TIDDELIBOM

Snøværet gir seg ikke, dette er tredje dagen det laver ned. Det er tungt å gå og det går tregt fremover.Vi går visstnok i nedoverbakke, med det merker vi ikke stort til. I dag har vi også harr white-out store deler av dagen, så de i front har hatt sine utfordringer med navigeringen. Etter 9 timer stamping klarte vi nesten 20 km, og er fornøyd med dagens innsats. De av oss som ikke krøp tidlig i posen i går kveld, ble overrasket av Mortens varme pannestekte brød til kveldsmat. 🙂

Frøydis hilser til verdens beste Storm som blir 11 år 22.mai – HIPP HIPP HURRAAA!!!

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°12’52.4″N 42°36’42.8″W og du kan følge gruppa på kartet HER

20.MAI – HILSEN FRA FINN OSCAR

Vi skrider frem mot østkysten 🙂 I dag har vi hatt en tøff dag med løssnø og veldig dårlig sikt. Da er det tungt å gå  i front og navigeringen er utfordrende. Vi gikk 5 x 40 min og 5 x 50 min og klarte litt over 24 km. Frøydis og Ronny gjorde en knalljobb i front i dag! Det er en stor glede å få lede denne gruppa. Alle bidrar godt, og følger opp på nødvendige rutiner (personlige og i laget), noe som er avgjørende for enhver vinterekspedisjon.

Har lyst til å sende en hilsen til godgjengen min; Helle, Vilje, Finn Martin og Gunn Marte. Veldig glad i dere! Lykke til på førskoledag Vilje. Det blir spennende og gøy! Hilser til Harald på jobb, som går «doble økter» når jeg er borte. Setter stor pris på deg! Hilser også til resten av familien og venner. Gleder meg til å se dere 😉

Hilsen Finn Oscar (ekspedisjonsleder)

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°14’22.9″N 43°02’19.3″W og du kan følge gruppa på kartet HER

19.MAI – DAG 16 OG SUMMIT

Endelig! Etter 16 dager feiret vi i dag kl. 15.11 at vi nådde turens høyeste punkt (rett i overkant av 2500 moh). Dette ble behørig feiret med utdeling av seigmenn/-damer som vi fikk av guidene. Vi hadde gledet oss til å sitte i pulkene for å ake ned til østkysten når vi nådde toppen, men her er det hvitt og flatt så langt øyet kan se, hehe. Vi kommer nok til å være på denne høyden 2-3 dager til før det gradvis går nedover igjen. Vi gikk i dag 26km over 9 økter, noe vi var tilfreds med både pga. høyden, men også fordi vi fikk en del nysnø hele dagen. De fleste pulkene veier nå ca. 60kg. Vekten reduseres med ca. 1 kg om dagen, og siden start er vekten redusert med ca. 20kg pga. forbruk av proviant og fuel. Sender en stor klem til familie og venner, og skal også hilse fra Inge. Alt vel med oss!

Hilsen fra Lars

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°17’16.3″N 43°33’59.6″W og du kan følge gruppa på kartet HER

18.MAI – VAKKERT OG KALDT

Det er så utrolig vakkert her oppe 🙂 De siste dagene har vi hatt ned mot 20 minus på nettene og stigende temperatur ettersom solen kommer. Samtidig har det vært mye klarvær. Været gir masse iskrystaller i lufta noe som gir flotte perlemorskyer og lysbrytninger. I dag gikk vi 4x50min og 4x40min. Til sammen ble det rett over 24km. I morgen kommer vi til å passere det høyeste punktet på breen, gitt at vær og føre blir ok 🙂

Team Spirit

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°20’38.6″N 44°06’58.0″W og du kan følge gruppa på kartet HER

17.MAI – GRATULERER MED DAGEN!

Å feire 17.mai på Grønlandsisen ble en uforglemmelig opplevelse. Finn Oscar og Morten hadde pyntet flott i camp kvelden før. Inge holdt dagens tale, og pulkene var pyntet med flagg. 17.mai toget ble på 8 økter og ga 25km fremdrift. Fint føre og sol også i dag. På kvelden var det felles middag i sirkusteltet, og en super quiz som trillingene hadde laget. Kvelden ble avsluttet med allsang fra utdelte sanghefter. Håper alle hjemme har hatt en fin dag 🙂

16.MAI – Dag 13 av 26, vi er halvveis

Oi, for en fin dag!Endelig vindstille og godt skiføre oppe på platået. I dag greide vi 32km, noe som er ny rekord så langt. Godt å få se alle ansiktene igjen etter fire dager med maske og skibriller. Topp stemning! Nå forbereder vi 17.mai feiring i morgen. Vi skal blant annet gå i tog og ha flere andre aktiviteter. Vi hilser til all familie og venner hjemme, og håper dere får en topp 17.mai feiring.

Lars og Inge hilser spesielt til alle som er samlet hjemme hos Inge, og til Simen som har bursdag!

15.MAI – VIND OG TELTKOS

Heia turdagboka vår! I dag ble vi lurt av værmeldingen. Det skulle ikke blåse, men det gjorde det. Masse! Heldigvis var temperaturen grei og det var sol fra skyfri himmel. Flaks for oss så var planen uansett å kjøre halv dag, og ha masse tid til teltkos.

For å toppe det hele kom guidene innom alle teltene og stekte pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy og sukker som tilbehør. Som vi koste oss!!! Vi har brukt dagen til å spise, spise, spise og restituere. Vi har også fikset småting som fryste bindinger og teiping av teltstenger. Nå nytes en sen middag i solnedgangen. God natt fra Team Spirit!

Livet leker! Hilsen trillingene

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°27’07.0″N 45°52’01.1″W og du kan følge gruppa på kartet HER

14.MAI – DYE II

Med frisk vind rett i mot, la vi i vei mot radardomen på DYE II. Den så fristende nær ut, der den stakk opp over horisonten. Til tross for seige fraspark og entusiastisk tempo, var det allikvel som om den ikke kom nærmere der vi stabbet oss avgårde. Etter fem timers iherdig insats måtte den allikvel gi tapt, og vi parkerte ski og pulker utenfor den merkelige bygning midt i isøde. Hode lyktene kom frem, og vi smatt inn døren for å utforske den nedlagte radarstasjonen. Det meste er etterlatt som det var da amerikanerne forlot stasjonen. Matvarer ligger fortsatt på kjølelageret, det er bøker i hyllene og drikkevarer på barbenken. En ganske sprø opplevelse.

Etter en stund på oppdagelsesferd inne på stasjonen fortsatte vi ferden noen nye kilometer mot øst før vi slo oss til ro for natten. Kursen er nå lagt om, og fra og med i dag sikter vi oss direkte inn på østkysten 🙂

Grønland_dye2
Bilde fra en tidligere ekspedisjon som ankommer DYE2.

13.MAI – DYE II I SIKTE

Siden det var en del vind i dag hadde vi en litt treg start. Gikk 5×50 min og 4×40 min. Hele dagen hadde vi vinden rett imot, så det gjorde at tempoet gikk noe ned og at det ble kaldere. Distansen totalt ble allikvel fine 23,4km, og en times tid før vi slo camp fikk vi endelig se den nedlagte radarstasjonen DYE II. Den er nå ca. 14 km unna, og vi skal gå innom den på veien vår østover. Vi har nå kommet oss opp på ca. 2000 moh og kulda griper stadig mer tak i oss.

God natt fra isen 🙂

Hvor gjengen har slått camp for natten kan du se på kartet HER

12.MAI – EKTE GRØNLANDSVÆR

Da har vi endelig fått smake på ekte Grønlandsvær. Solbrilleskille må vente for i dag måtte ansiktsmaske og skibriller på. De ble ingen distanserekord denne dagen, men vi fikk inn teltoppsettingstempo etter et behov for litt le for vinden under lunsjen.

Dagens høydepunkt ble fellesmiddag i «sirkusteltet» etter åtte friske økter. Vi mangler noen kilometer på å se DYEII, hvis sikten holder. Nå gleder vi oss til en litt senere start i morgen, og noen gode økter utover dagen.

Takk for i dag!

Hilsen fra Team Spirit 🙂

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°39’42.9″N 47°01’40.9″W og du kan følge gruppa på kartet HER

11.MAI – Caroline, Chris og Line hilser hjem

Kjære bloggen! Vi er fortsatt plaget med ekstremt flott vær og solbrilleskillet begynner å ta form. De siste dagene har vi vært i gang med å gå klokka 07:00 for å unngå de varmeste timene etter lunsj. Allikevel ender vi opp uten lue og jakke i slutten av dagen men føret har vært upåklagelig. Vi har gått i 10 timer de to siste dagene og økt fra 40- til 50-minutters økter før lunsj for å sanke litt kilometer. I dag slo vi ny rekord og dro til med hele 28 kilometer!! Pulkene blir stadig lettere men bakken går fortsatt oppover. Vi er nå på 1794 moh og skal gå opp til ca. 2500 moh før det går «nedover».

Gårsdagens høydepunkt var besøket vi fikk i camp. Tre kitere hadde fulgt sporene våre og stakk innom for en kaffestopp før de dro hele 2km videre og satte opp teltene sine. Vi koser oss veldig på tur og det veldig fint! Sist men ikke minst vil Line si gratulerer så mye med dagen til tidenes storebror Christian!

Livet leker!

Hilsen fra trillingene Caroline, Chris og Line

Du kan følge gruppa på kartet HER

10.MAI – The Swedes are in control!

I morse när vi klev ut tältet var allting vitt rundt om oss. äntligen lite variation i vädret så vi kan spara på svett og solkräm för ett tag 🙂 I snöfall og begränsad sikt startade vi dagen kl. 7 och nu har vi trappat upp till 10 ökter/dag. 5x50min + 5x40min med 30 min lunch. Nu är det på riktigt och vi skal öka stäckorna vi skidar pr. dag. Fån och med nu delar vi upp navigastionsansvaret per dag og pr. teltlag, och i dag var det vår tur. Utmanande att navigera i så begränsad sikt att horisonten knappt går att skilja från snøen og riktmärken svåra att se. Vid camp är det som vanligt 3-retters middag. Chips, torkat kött og frystorkat mat med potatismos. Sen blir det några timmar «i köket» med att smelta masse masse snö! Vi har det KJEMPEGREJT och teamet är outstanding.

Hilsen från The Swedes – Frida & Mats 🙂

9.MAI – LARS HILSER HJEM 🙂

Nok en fantastisk dag hvor vi gikk 9 økter og 21km. Siden vi startet turen har vi bare gått oppover og har å etter seks dager kommet halvveis opp «verdens lengste» motbakke. Vi er nå på ca. 1500 moh og om ca. 8-10 dager vil vi trolig passere turens høyeste punkt på ca. 2450 moh.

Vi har et fantastisk påskevær og i lunsjen i dag målte vi 37 grader i solen. En fantastisk fin gruppe med stor team spirit og godt samhold. Alle pauser går med til spising, drikking og smøring med solfaktor 50.

Jeg vil benytte anledningen til å hilse hjem til alle som følger turen vår, og en spesiell hilsen til Linda, Henny, Eline og Cara. Ønsker dere lykke til med kommende eksamener og en fin russefeiring til deg Henny. Forøvrig utrolig koselig å ha med Eline og Henny på turen hvor dere smiler opp til meg hele tiden fra hver deres skitupp 🙂

Stor klem fra Lars

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 66°59’17.7″N 48°21’41.2″W og du kan følge gruppa på kartet HER

8.MAI – 20km, tunge pulker og yoga

Våknet til knallblå himmel og sol i dag også. Litt rim på teltduken, så noen kuldegrader har det vært i natt. Den lille vinden som var til morgenen dabbet av, og ved lunsjtider ble det helt vindstille og så varmt at vi gikk resten av dagen i ulltrøye og oppbretta skibukse. Vi kom oss gjennom ni økter i dag, og vi har gått litt over 2o km.

Pulkene er tunge, og de siste øktene på vår snø var tunge. Nå er det bare hvite vidder på alle kanter, en utsikt vi kommer til å bli vant med i tiden fremover. Det var Mats sin tur til å overraske gruppa i går – og det ble felles yoga/tøying på teltmattene ute. Det gjorde godt for både kropp og sjel.

Livet er bra og utstyr funker, og det er strålende humør i gruppa.

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 67°05’05.3″N 48°45’46.5″W

7.MAI – PÅSKE PÅ BREEN

Vi har pakka ned stilongsen og spiser middag i sola. Første hele dag med bare snø i sikte i alle retninger. Høy kosefaktor, livet leker 🙂 Hilsen trillingene Caroline, Line og Christopher

Gruppa gikk 5 økter a 40 min i dag og la bak seg 21km. Sol, varmegrader og nesten vindstille.

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 67°09’07.7″N 49°38’50.1″W

6.MAI – BREFALLET

I dag har vi jobbet oss videre gjennom brefallet, og er godt fornøyde med å ha kommet skikkelig inn på breen og at vi har fått på oss skia 🙂 Vi har krysset uttallige smeltevannselver i dag også. Våren har tatt godt her på Grønland. Nå skal det bli godt å slå camp og fyre primus så vi får oss noe middag. I morgen bærer det videre innover og oppover breen. Vi skrur gradivs opp tempo og lengde på arbeidsøktene nå, slik at vi stadig legger flere kilometer bak oss.

– Team Grønland

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 67°09’07.7″N 49°38’50.0″W

5.MAI – FØRSTE SKIKKELIG DAG «PÅ JOBBEN»

Da var den første skikkelige arbeidsdagen lagt bak oss. 8 økter a 40 min resulterte i ca. 7 km, og det var en sliten men fornøyd gjeng som kunne slå camp på ettermiddagen. Det tar sin tid å finne en rute og manøvrere tunge pulker gjennom formasjonene. I tillegg lager smeltevannet små elver og dammer som må krysses eller omgås, så det er bare å ta tiden til hjelp. Men det hjelper på humøret at solen skinner 🙂

Har vært helt oppe i 11 varmegrader, så nå håper vi snart på litt mer kulde og tørrere snø! Ellers kan vi melde om god stemning, og at vi gleder oss over å være på tur!

–  Team Grønland

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: 67°08’02.1″N 49°52’53.1″W

4.MAI – TUREN ER I GANG!

Dagen startet med frokost og siste brief før det var transport ut til startpunktet. Derfra måtte vi bære utstyret inn på isen, ca. 600 meter. Finn Oscar og Caroline rekognoserte den første biten, før vi begynte å gå i 14:00 tiden. Vi jobber oss oppover i et par timer og fikk unna 1,5km før vi slo camp rundt kl. 16:00! Alle er superhappy over at eventyret endelig er i gang og vi nyter det fine været og et vilt og vakkert brefall 🙂 Her er noen bilder fra dagen

Grønland_2019_siste brief før avreise
Siste brief før avreise
Grønland_2019_spente deltagere
Spent gjeng på vei mot startpunktet
Grønland_2019_transport_startpunkt
Første møtet med brefallet
Grønland_2019_startpunktet
Utstyret må bæres opp til breen
Grønland_2019_brefallet_orientering
Finn Oscar og Caroline peiler ut kursen
Grønland_2019_brefallet
Brefallet er som en labyrint. Finn Oscar og Caroline rekognoserer første etappe

– Team Grønland

3.MAI – GJENGEN ER FREMME PÅ GRØNLAND!

I dag landet gruppa på Grønland, og det er en ivrig og spent, men smilende gjeng som endelig er i gang med turen sin! Guidene Finn Oscar og Morten kom for et par dager siden, og de hadde gledet seg til å møte gjengen igjen.

Dagen i dag har gått med til forberedelser i Kangerlussuaq. Utstyr skal sjekkes og fordeles, pulker skal pakkes og matrasjoner skal blandes, veies og pakkes. Spotify-musikken dunker i bakgrunnen for å holde takten og tempoet oppe under de siste forberedelsene.

Her er noen blinkskudd fra dagen 🙂

Grønland_2019_Kangerlussuaq_pulker

Grønland_2019_Smil

Grønland_2019_Matrasjoner

Grønland_2019_pakking til tur

Bli med på ski over Grønland i 2020

Nå er påmeldingen for neste års ekspedisjonen åpnet, og du kan lese mer om den turen her:

På ski over Grønland – 2020

Drømmer du om å krysse Grønland på ski?

Hvis du går med tanker om å krysse Grønland, kan det å lese turdagbøkene fra tidligere deltagere være en fin måte å få innblikk i hvordan «livet på isen» er. Du finner turdagbøkene fra gruppene som gikk turen i 2018 her:

6249818208_AB1A6915

Våre klatreturer med Sigurd Felde

Nå har du muligheten til å bli med oss på noen av de flotteste klatreturene Jotunheimen har å by på. Her vil du oppleve noen...
Nes Gard

Gjør noe gøy med jobben!

Ingenting skaper så god stemning, gnist og lagånd som det å finne på noe gøy sammen. Tenk bare på mestringsfølelsen som sprer seg i gruppa...
Cecilie_Skog_ss23_Midtmaradalen_HKKH-0111

Bli med på sommerens drømmetur!

Sommerturene våre er varierte, og på turprogrammet finner du alt fra kortreiste kanoturer til fot- og løpeturer i fjellet og tinderangling for de som søker...