Løpetur på Hardangervidda

Neste avreise: 03.07.2021

Pris KR 5900

Faktura via e-post

Antall dager:
3

Påmeldingsfrist:
26.06.21

Turguide:
Maria og Frederik Emil

Nullstill

Bli med på årets løpetur i fjellet! Hardangervidda er et fantastisk område for fjelløping. Her finner du lettløpte stier med lite stein og lite stigning. Vi løper i tre dager og overnatter på fullbetjente hytter med frokost og middag inkludert. Gjør deg klar for en flott løpetur og trivelig løpefellesskap!

PRIS: 5.900,- (DNT medlem får rabatt) DATO: 3.-5.JULI 2021

Bli med på sommerens deiligste løpetur og et hyggelig løpefelleskap! Våre erfarne løpeguider tar dere med på lettløpte stier med nydelige utsikter. Dagsetappene er lange (19 til 38 km), men terrenget er svært lettløpt. Vi snakker skikkelig «flytstier». Turlederne, som er erfarne fjellfolk og sertifiserte fjellguider, deler også villig gode tips og teknikker til løping i terreng. De ivaretar sikkerheten og navigasjon slik at du kan løpe med lettest mulig sekk.Fremme på hyttene venter varm dusj, tre-retters middag og ei god seng. Kanskje er det fyr i peisen på kvelden også

OM HARDANGERVIDDA

Hardangervidda er Nord-Europas største høyfjellsplatå og en av Europas største nasjonalparker. Her finner du Norges største villreinstamme, fine fiskevann og ikke minst et fantastisk turområde. Det meste av Hardangervidda ligger på over tusen høydemeter og byr på større og mindre topper, elver, vann og variert natur med et rikt dyre- og planteliv. I dette vakre området kan du bli med oss å løpe!

LØPEERFARING

Du må kunne løpe en distanse på 20 km med løpesekk på 2,5 time eller raskere – tre dager i strekk. Du bør ha løpt et halvmaraton eller lenger tidligere. Turen tar utgangspunkt i en gjennomsnittsfart på 6-7,5 km/t, inkludert pauser. Ta gjerne kontakt med oss om du er i tvil om du er i god nok form for denne løpeturen.

Det vil settes opp en treningstur for påmeldte deltakere i Oslomarka i mai-juni. Dato og øvrig informasjon om dette sendes alle påmeldte.

SMITTEVERN PÅ TUR

Vi holder alle våre turer i henhold til smittevernsrådene fra Folkehelseinstituttet. Det er viktig for oss at du skal føle deg trygg på tur med oss, og vi har derfor gjort justeringer på alle våre turer for å overholde de til enhver tid gjeldene rådene fra myndighetene.

Dag 1 – Lørdag: 19 km

Vi møtes ved parkeringsplassen til Kalhovd turisthytte kl 12:00. Hit kommer du deg enklest med egen bil (se praktisk info for detaljer). Etter en kort presentasjonsrunde går vi løs på dagens løpe etappe: Kalhovd – Mårbu (19 km). Turen starter nordover med en oppoverbakke over Mårsbrotet, hvor det er flott utsikt mot vannet i vest. Vi løper deretter videre nedover, over Uppnesfjellet før vi får en nedoverbakke helt ned til vannet Mår. Herfra er det 6-7 kilometer til Mårbu. Etter en treretters middag på hytten blir vi bedre kjent med hverandre, og går gjennom morgendagens rute. -/-/M

Dag 2 – Søndag: 38.3 km

Dagen starter med en solid frokost. I dag skal vi løpe helgens lengste etappe. Første del av dagsetappen er til den selvbetjente hytten Lågaros (25 km). Vi følger DNT-stien som runder nordenden av Mår før den følger terrenget vestover. Vi tar lunsjen på Lågaros før vi endrer kursen sørover mot Mogen (15.3 km). Underveis passerer vi vannet Gjuvsjåen med sine fine sandstrender og får en slak og lett løpbar nedoverbakke mot den fullbetjente hytta Mogen. Er vi heldige med været kan vi se Hallinskarvet, Hårteigen og Hardangerjøkulen på dagens etappe. F/L/M

Dag 3 – Mandag: 34.5 km

Etter felles frokost gjør vi oss klare for turens siste dag. Etter en drøy kilometer på grusvei tar vi oss inn på stien gjennom skogen og opp 3-400 høydemeter, til over tregrensen. Videre langs sti over sommerbru og Steinbufjellet til den selvbetjente hytten Stordalsbu (14.5 km). Med lunsjen i magen går vi løs på siste etappe tilbake til Kalhovd turisthytte (20 km). Vi løper langs nordsiden av Viervatnet, Grytefjorden, Geitebufjorden og Kalhovdfjorden. De siste kilometerne følger vi grusvei tilbake til hyttaen. Kanskje noen har energi til en sluttspurt i mål? F/L/M

VANSKELIGHETSGRAD

Vi løper langt tre dager i strekk. Selv om terrenget er relativt snilt, så er dette en krevende tur. Du bør være vant til å løpe i terreng. Du bør også ha testet sekk og sko på lengre løpeturer på forhånd, både i vått og tørt terreng.

Du må kunne løpe en distanse på 20 km med løpesekk på 2,5 time eller raskere – tre dager i strekk. Du bør ha løpt et halvmaraton eller lenger tidligere. Turen tar utgangspunkt i en gjennomsnittsfart på 6-7,5 km/t, inkludert pauser. Ta gjerne kontakt med oss om du er i tvil om du er i god nok form for denne løpeturen.

Det vil settes opp en treningstur for påmeldte deltakere i Oslomarka i mai-juni. Dato og øvrig informasjon om dette sendes alle påmeldte.

REISEN TIL KALHOVD TURISTHYTTE

Egen bil er den enkleste og anbefalte transportmåten til Kalhovd turisthytte. Hytten ligger på den sørøstlige delen av Hardangervidda og nås via Geilo, Kongsberg, Rjukan eller Notodden, avhengig av hvor en kommer ifra. Følg Rv354 til Atrå i nordenden av Tinnsjå og ta av ved et eget skilt til Kalhovd. Herfra er det bare 30 km til hytta men turen tar ca. 45 minutter på grusvei. Fra Oslo er det ca 3 timer total kjøretid med bil.

Ta kontakt med oss om du ikke har tilgang til bil, så skal vi forsøke å organisere samkjøring.

Ønsker du å overnatte på Kalhovd før eller etter turen bestiller du selv direkte til hytta ved å sende en e-post til kalhovd@dnt.no.

FORSIKRING

Du må ha vanlig, privat reiseforsikring for å delta på turen.

VILKÅR

Ved påmelding gjelder våre generelle vilkår ved avbrutt tur eller avmelding. Se her for mer info.

MAT PÅ TUREN

Lørdag og søndag får vi servert tre-retters middag på hyttene. Frokost søndag og mandag er på fullbetjente hytter. Ved frokostene smører vi matpakker til dagens etappe. Tredje dagen avslutter vi med et varmt måltid på Kalhovd, og vi kan garantere rikelige porsjoner av lokalprodusert mat. Alt dette er inkludert i prisen.

Utover dette anbefaler vi at du tar med snacks som nøtteblanding, sjokolade, energibarer og lignende som mellommåltider underveis på løpeturen. Ønsker du noe å drikke utover vann står du fritt til å ta med dette. Det er mulig å handle snacks på hyttene.

Har du allergier eller andre spesielle behov ber vi om at du opplyser om dette ved påmeldingen.

DNT RABATT

Er du medlem i Den Norske Turistforening, eller melder deg inn før du melder deg på turen, får du 600,- i rabatt. Vi oppfordrer alle turglade nordmenn til å melde seg inn i DNT, som gjør en fantastisk jobb med å rette til legge for naturopplevelser i vårt vakre land! Les mer på dnt.no

 

INKLUDERT I PRISEN

  • Erfarne og sertifiserte guider
  • To overnattinger på fullbetjente DNT-hytter
  • Middag lørdag og søndag, frokost og matpakke søndag og mandag
  • Varmt måltid før hjemreise mandag kveld

IKKE INKLUDERT I PRISEN

  • Transport til og fra Kalhovd turisthytte
  • Personlig utstyr (se vår utstyrsliste)
  • Frokost lørdag og lunsj lørdag
  • Snacks, sjokoladebarer o.l. lørdag, søndag og mandag

Hardangervidda kan by på alt fra nydelig sol og varmt vær, til regn og tåke. Det er derfor viktig at du følger pakkelisten for fjelløping nøye. Enkelte justeringer kan gjøres i samråd med turleder like før avreise (langtidsvarsel).

Det du bør ha på deg når du løper: Med pakkelisten under veier sekken opptil 5-6 kilo inkludert niste og drikke/væske. Det er svært viktig å ha prøvd utstyret på lengre løpeturer på forhånd (10-15 km eller mer).

Se pakkliste i PDF: Ny pakkeliste

Skulle du mangle noe på lista, ta kontakt, så ser vi om det er mulig å hjelpe!

Meld interesse for Løpetur på Hardangervidda

Passet ikke datoen denne gangen, eller føler du kanskje at du trenger litt tid på å komme i form før du hiver deg med?
Meld interesse så gir vi deg beskjed neste gang vi setter opp en lignende tur.