Løpetur på Hardangervidda

Neste avreise: 17.09.2021

Pris KR 5990

Faktura via e-post

Antall dager:
3

Påmeldingsfrist:
10.09.21

Turguide:
Pernille Harket Bakke

LEDIGE PLASSER: 11

Yt og nyt! Unn deg selv både trening og avslapning i det vakre høstfjellet! Hardangervidda er et fantastisk område for fjelløping. Her finner du lettløpte stier med lite stein og lite stigning. Vi løper i tre dager med Halne Fjellstugu som base. Her får vi både gode senger, deilig mat og badstuflåte inkludert. Gjør deg klar for en flott løpetur og trivelig løpefellesskap!

PRIS: 5.990,-  DATO: 17.-19.SEPT 2021

Bli med på høstens deiligste løpetur og et hyggelig løpefelleskap! Våre erfarne løpeguider tar dere med på lettløpte stier med nydelige utsikter. På denne løpecampen har vi satt dagsetappene noe kortere enn tidligere (13 til 33 km), og terrenget er svært lettløpt. Vi snakker skikkelig «flytstier». Turlederne, som er erfarne fjellfolk og sertifiserte fjellguider, deler også villig gode tips og teknikker til løping i terreng. De ivaretar sikkerheten og navigasjon slik at du kan løpe med lettest mulig sekk. På den koselige Halne Fjellstugu venter varm dusj, tre-retters middag og ei god seng. Kanskje er det fyr i peisen på kvelden også.

I tillegg til overnatting i 2-mannsrom og alle måltider er både båttur og badstuflåte på lørdagen inkludert i prisen. Det er også mulighet for å kjøpe fjellmassasje i tillegg (den har vi prøvd og den anbefales!).

OM HARDANGERVIDDA

Hardangervidda er Nord-Europas største høyfjellsplatå og en av Europas største nasjonalparker. Her finner du Norges største villreinstamme, fine fiskevann og ikke minst et fantastisk turområde. Det meste av Hardangervidda ligger på over tusen høydemeter og byr på større og mindre topper, elver, vann og variert natur med et rikt dyre- og planteliv. I dette vakre området kan du bli med oss å løpe!

LØPEERFARING

Du må kunne løpe en distanse på 20 km med løpesekk på 2,5 time eller raskere – tre dager i strekk. Du bør ha løpt et halvmaraton eller lenger tidligere. Turen tar utgangspunkt i en gjennomsnittsfart på 6-7,5 km/t, inkludert pauser. Ta gjerne kontakt med oss om du er i tvil om du er i god nok form for denne løpeturen.

SMITTEVERN PÅ TUR

Vi holder alle våre turer i henhold til smittevernsrådene fra Folkehelseinstituttet. Det er viktig for oss at du skal føle deg trygg på tur med oss, og vi har derfor gjort justeringer på alle våre turer for å overholde de til enhver tid gjeldene rådene fra myndighetene.

DAG 1 – FREDAG: 13 KM

Vi møtes på trivelige Halne Fjellstugu, vakkert lokalisert ved Halnefjorden og enkelt tilgjengelig ved Rv7 som krysser Hardangervidda. Selv om det sikkert frister med nystekte vafler på hytta må man som kjent yte før man kan nyte. Vi snører på oss løpeskoa og setter kursen nordover i retning Krækkja. Etter litt stigning i starten får vi et flatere parti før vi dreier vestover. Der venter noe stigning før terrenget igjen flater ut. Vi passerer Halnetjørna før vi får nedoverbakke mot Heimsta Olavsbuvatnet, og følger umerket sti langsmed Insta Olavsbuvatnet tilbake til Halne Fjellstugu. Der venter varm dusj og treretters middag.  -/-/M

DAG 2 – LØRDAG: 33 KM

Dagen starter med en solid frokost. I dag skal vi løpe helgens lengste etappe, men først får vi båttransport over den elleve kilometer lange Halnefjorden. Vel i havn ved Kvamsbu løper vi på fine og lettløpte stier til Heinseter, ca. sju kilometer. Hytta har stengt for sesongen, men det kan likevel være fint for en liten pause. Vi smører niste ved frokosten, og vi stopper i løpet av dagen for å nyte både energipåfyll og utsikt. Det er viktig at pausene ikke blir for lange så vi blir kalde og stivner, så vi tar heller flere pauser. Ved Heinseter krysser vi elva på helårsbru og følger T-merket sti nordover mot Fagerheim og Rv7. Den siste 1,5 km før Fagerheim følger vi Rv7 før vi igjen er inne på flytstier videre mot Krækkja. Har du brent alt kruttet er det mulig å følge bilveien direkte tilbake til Halne, men gruppa løper runden via Krækkja turisthytte tilbake til Halne.

Når vi ankommer fjellstugu venter ikke bare varm dusj og treretters middag, men badstuflåta er også fyrt opp for oss. Blir du for varm i badstua er det bare å ta et forfriskende bad i høsttemperert fjellvann. Ganske sikker på at de fleste vil sove godt etter denne dagen. F/L/M

DAG 3 – SØNDAG: 25 KM

Etter felles frokost gjør vi oss klare for turens siste dag. Løpeterrenget er supert i alle retninger fra Halne, og i dag skal vi sørvestover. Vi følger T-merket sti i retning Dyranut gjennom Loftstovedalen. Etter et stykke tar vi av østover på umerket sti til Håsteinsreet. Dagens lille utfordring blir å løpe i terrenget de siste 700 meterne før vi igjen treffer T-merket sti fra Stigstuv. Vi følger stien nordover og tilbake til Halne. F/L/-

VANSKELIGHETSGRAD

Vi løper et godt stykke tre dager i strekk. Selv om terrenget er relativt snilt, så er dette en krevende tur. Du bør være vant til å løpe i terreng. Du bør også ha testet sekk og sko på lengre løpeturer på forhånd, både i vått og tørt terreng. Selv om stiene vi skal følge i utgangspunktet er tørre og fine, må vi være forberedt på at vi kan bli våte på beina.

Du må kunne løpe en distanse på 20 km med løpesekk på 2,5 time eller raskere – tre dager i strekk. Du bør ha løpt et halvmaraton eller lenger tidligere. Turen tar utgangspunkt i en gjennomsnittsfart på 6-7,5 km/t, inkludert pauser. Ta gjerne kontakt med oss om du er i tvil om du er i god nok form for denne løpeturen.

REISEN TIL HALNE FJELLSTUGU

Egen bil er den enkleste og anbefalte transportmåten til Halne Fjellstugu. Hytta ligger på den nordlige delen av Hardangervidda og nås via Geilo hvis du kommer fra Oslo, eller via Eidfjord hvis du kommer fra Bergen. Fra Oslo er det ca 4 timer kjøretid med bil, og drøye 3 timer fra Bergen.

Kommer du med Bergensbanen og trenger transport siste biten fra Haugastøl, ta kontakt, så ser om vi finner en løsning. Trolig kan du hentes mot et tillegg på kr 250,- per person.

Har du ikke tilgang på bil, ta kontakt, så skal vi forsøke å organisere samkjøring.

Ønsker du å overnatte på Halne Fjellstugu før eller etter turen bestiller du selv direkte til hytta på halne.no.

FORSIKRING

Du må ha vanlig, privat reiseforsikring for å delta på turen.

VILKÅR

Ved påmelding gjelder våre generelle vilkår ved avbrutt tur eller avmelding. Se her for mer info.

MAT PÅ TUREN

Fredag og lørdag får vi servert treretters middag på hytta. Frokost lørdag og søndag er på fullbetjent hytte. Ved frokostene smører vi matpakker til dagens etappe. Alt dette er inkludert i prisen.

Utover dette anbefaler vi at du tar med snacks som nøtteblanding, sjokolade, energibarer og lignende som mellommåltider underveis på løpeturen. Ønsker du noe å drikke utover vann står du fritt til å ta med dette. Det er mulig å handle snacks på Halne Fjellstugu. De øvrige turisthyttene vi passerer på løpeturene har stengt for sesongen, slik at det ikke er mulig å handle underveis på løpeturene.

Har du allergier eller andre spesielle behov ber vi om at du opplyser om dette ved påmeldingen.

INKLUDERT I PRISEN

  • Erfarne og sertifiserte fjelløpeguider (m/satelittsender, førstehjelp, etc)
  • To overnattinger på Halne Fjellstugu på 2-mannsrom
  • Treretters middag fredag og lørdag, frokost og matpakke lørdag og søndag
  • Båttransport over Halnefjorden
  • Badstuflåte lørdag

IKKE INKLUDERT I PRISEN

  • Transport til og fra Halne Fjellstugu
  • Personlig utstyr (se vår utstyrsliste)
  • Fjellmassasje
  • Snacks, sjokoladebarer o.l. lørdag, søndag og mandag
  • Drikke til maten

Hardangervidda kan by på alt fra nydelig sol og varmt vær, til sludd og tåke. Det er derfor viktig at du følger pakkelisten for fjelløping nøye. Enkelte justeringer kan gjøres i samråd med turleder like før avreise (langtidsvarsel). Særlig på høsten kan været variere mye såpass høyt til fjells.

Det du bør ha på deg når du løper: Med pakkelisten under veier sekken opptil 5-6 kilo inkludert niste og drikke/væske. Det er svært viktig å ha prøvd utstyret på lengre løpeturer på forhånd (10-15 km eller mer).

Se pakkliste i PDF: Ny pakkeliste

Skulle du mangle noe på lista, ta kontakt, så ser vi om det er mulig å hjelpe!

Meld interesse for Løpetur på Hardangervidda

Passet ikke datoen denne gangen, eller føler du kanskje at du trenger litt tid på å komme i form før du hiver deg med?
Meld interesse så gir vi deg beskjed neste gang vi setter opp en lignende tur.