Hjem » Blogg » Turdagbok fra Aconcagua 2020

Turdagbok fra Aconcagua 2020

Dette er turdagboken for gruppa som skal til Aconcagua i januar 2020. De skal gå opp Vacasdalen før de skal prøve å nå toppen av Sør-Amerikas høyeste fjell, 6962 meter over havet. Her kan du følge dem på veien mot toppen.

Vil du se posisjonen på kartet? Sånn gjør du det:
1. Gå inn på Google Earth
2. Klikk på forstørrelsesglass-symbolet
3. Skriv eller kopier inn posisjonen i søkefeltet
4. Trykk søk

Er du interessert i å være med på neste års tur? Her kan du melde deg på eller kontakte oss for mer informasjon.

18.JAN: Camp 3 – Plaza De Mulas Base Camp 4.300 MOH

Etter en tøff dag i går, var det deilig med en rolig start i dag. Vi stod opp i 9-tiden, og siden vinden hadde blitt ganske mye kaldere og surere siden i går spiste vi frokost i teltene våre.

Etter frokost pakket vi sekkene og begynte på ferden ned til Plaza de Mulas Base Camp (4300). Det er en laaang nedoverbakke når man starter på 6000moh. Mye løs grus og sand gjør det ekstra tungt med slitne bein og tung sekk. Men alle jobbet jevnt og trutt i dag også, og ca. 4 timer senere ankom vi Plaza de Mulas. Her ble vi tatt godt i mot, og det var en fornøyd gjeng som kunne sette seg til bords og få servert både mat og drikke. Vi fikk faktisk servert en real argentinsk biffmiddag (ca.400g pr. Pers!). I tillegg koste vi oss med et glass rødvin til maten! Alle har virkelig fortjent dette etter en lang tur.

I morgen skal vi gå siste etappe ut fra fjellet før vi blir hentet og kjørt tilbake til Mendoza. Turen herfra og ut tar mellom 6-8timer, og er ca. 26km. Heldigvis går det gradvis nedover 😉  Tenk at nå er eventyret over og i morgen skal vi ligge i ei hotellseng igjen. Det er veldig rart å tenke på, men samtidig så skal det bli ganske godt 😀

Team Bergans 2020 på toppen av Aconcagua!
Aconcagua_Mulas
Aconcagua, Mulas i Plaza de Mulas Base Camp. Foto: Sissel Mørtvedt
Plaza de Mulas BC, Aconcagua.

– Team Bergans

Gruppa ligger nå på følgende posisjon:

Anne hilser hjem 🙂

Anne hilser så mye til Bøye og gratulerer så mye med dagen i dag! 😀

17.JAN: Aconcagua 6.962 MOH!

Vi begynte å gå mot toppen kl. 05:30, og Cecilie, Terje, Sigmund + guidene Sissel og Julian nådde toppen kl. 14:30. De andre måtte dessverre snu på veien, og gikk tilbake til camp. Alle har det bra, men det er en sliten gjeng som krøyp ned i soveposene nå i kveld. Dette fjellet er brutalt, og alle gjorde en kjempeinnsats i dag!

Jeg er utrulig stolt av hver og en i gruppa! Selv om det ikke ble toppen på alle, ble det nye personlige høyderekorder i fleng!

Vi oppdaterer dere mer når vi kommer oss ned i Base Camp i morgen 🙂 Nå skal vi sove noen timer i C3.

Utsikt mot toppen fra Camp 3.
Utsikt fra La Canaleta på summit push 2019

– Sissel/Team Bergans

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.637978, -70,018658

16.JAN: Camp 2 – Camp 3 (Camp Colera) 6.000 moh

I dag har vi flyttet fra C2 til C3, også kalt Camp Colera, på 6.000 moh! Vi har hatt den flotteste dagen hittil på turen, sol og nesten vindstille! Det var godt og varmt i sola når vi kom frem, så vi kunne sitte ute og slappe av og bare nyte. Luksus!

De fleste merker nå godt hvordan den tynne lufta påvirker kroppen. Alle gjøremål blir tyngre, og man peser bare man skal inn og ut av teltet.

I dag spiste vi middagen ute i sola og snakket samtidig om morgendagen. Påkledning, hva som skal i sekken, morgenrutiner og hvordan turen i morgen blir lagt opp. Vi har 1.000 tøffe høydemeter igjen, og de kommer til å koste alt gjengen har igjen av krefter!

Vi begynner å gå kl. 05:30 lokal tid, og turen til toppen kommer til å ta oss 8-10 timer. Men, vi skal også trygt ned igjen før vi kan kalle det et vellykket toppstøt. Send oss derfor gjerne alle gode tanker dere har i morgen og kryss fingrene for oss! Været ser bra ut, men vi får litt vind.

Det er en spent gjeng som nå har krøpet inn i teltene for å klargjøre sekkene til i morgen. Alle er ved godt mot og er klare!

Aconcagua-Camp2-camp3-tl2
Aconcagua, Mellom Camp2 og Camp3 (2018). Foto: Andreas Berge, Tjukken og Lillemor 2
Camp 3 på Aconcagua, 6000moh. Foto: Sissel Mørtvedt
Aconcagua_Colera3
Aconcagua Camp 3 (2018). Foto: Rebecca Hjellegjerde

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.637978, -70,018658

15.JAN: Hviledag i Camp 2

I dag har vi hatt hviledag her i C2, og vi startet dagen med frokost ute i sola kl. 09:00. Det har vært flott vær her i dag, sol fra skyfri himmel og det eneste som gjør at dunjakka må være på er den kalde vinden som minner oss på at vi er på 5.500 moh.

Det er fantastisk utsikt nordover her fra campen, og vi har gått litt rundt og tatt inn det mektige landskapet. Vi ligger også «rett under» selve toppen av Aconcagua her. Den virker så nærme, men samtidig så langt unna.

Til lunsj i dag overrasket guidene gruppa med hjemmelaget pizza!! Lagd fra scratch her oppe på primus. Det smakte utrolig godt og hele gjengen gliste fra øre til øre 😀

Alle bestod legesjekken også i dag, så hele gjengen er nå klare for å flytte til Camp 3 (Camp Colera) i morgen.

Nå er kl 19:45 her, og sola har akkurat gått ned. Da synker også temperaturen fort, og det beste stedet å være er nedi soveposen! Blir fort -15 her om natta. Blir mange timer å ligge i teltet, men med en god teltkompis, bok eller lydbok får vi tiden til å gå 🙂

Vi kommer til å ha oppstøtet vårt 17. januar, og det er en spent gjeng som nå begynner å nærme seg målet!

Vi har vært på tur lenge nå, men om få dager er den over, så vi må nyte mens vi kan!!

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.630425, -70,001621

14.JAN: Camp 1 – Camp 2, 5.500 moh

I dag har vi flyttet fra C1 til C2 på 5.500 moh. Turen startet med en killer av en motbakke, men deretter flatet det litt ut og Andesfjellene åpnet seg foran oss nordover. Et mektig skue med spisse tinder med isbreer mellom.

Vi tok lunsjen vår underveis, før vi tok fatt på de siste bakkene opp til camp.

Vel fremme var det også i dag luksus å komme frem til ferdig oppsatte telt! Solen skinte og vinden var snill med oss, så vi satt en stund ute og slappet av. Her oppe er det viktig å drikke mye (minimum 4 liter om dagen), spise og puste! Alle gjøremål tar mye lengre tid, for vi blir fort anpustne i den tynne luften.

Gjengen skal i natt sove høyere enn de noengang har gjort før! 🙂

I morgen skal vi ha hviledag igjen, og det blir en ny legesjekk for å vite at alle er i form for å flytte opp til siste camp på 6.000 moh. Vi følger også nøye med på værmeldingen nå, for toppvinduet vårt er mellom 17.-19. jan. Må vi vente et par dager, er det i denne campen vi kommer til å vente i såfall.

Nå har sola gått ned her, og alle har krøpet inn i teltene sine.

God natt fra Hilde, Anne, Terje, Sigmund, Kirsti, Cecilie og Sissel 🙂

2019 gruppa på vei til camp 2 på Aconcagua

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.630425, -70,001621

13.JAN: Hviledag i Camp 1

I dag har vi hatt en dag i camp 1. Startet dagen rolig med frokost kl. 09:00 ute i sola. Litt kald vind, men med dunjakke på gikk det fint. Cecilie og Sigmund valgte å bære deler av utstyret sitt til camp 2 i dag sammen med Cabexa (en av de lokale guidene). Resten av oss tok en hviledag her i camp. Vinden avtok utover dagen, så det var godt og varmt i sola. Terje, Hilde, Anne og Kirsti var på en liten oppdagelsestur for å ta bilder rundt campen, ellers har vi latet oss i sola.

Cecilie, Sigmund og Cabeza kom tilbake ca kl. 14:30, etter å ha gått til camp 2 t/r i et forrykende tempo. De kom tilbake med lovord om utsikten fra camp 2, og vi gleder oss alle til å se den i morgen når vi alle sammen flytter opp dit.

Til middag spiste vi Real Turmaten vår, men rett etter vi var ferdige kom en annen ekspedisjon og lurte på om vi ville ha burger!! De hadde for mange, så da var ikke Terje, Sigmund og Cecilie vanskelig å be! Burger til dessert 5000 moh er jo ikke feil 😉

aconcagua-camp1-TL2
Camp 1, aconcagua. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.638053, -69.977525
Vil du se posisjonen på kartet kan du søke den opp på Google Earth.

Cecilie sender en hilsen til Oda på den andre siden av kloden 🙂

Jeg sitter i teltet 5000 meter over havet og tenker på hvor heldig jeg er som har ei venninne som deg – det er ei alle tiders gave! Håper dagen din har vært mega bra!

Stor bursdagshilsen fra Aconcagua 😀

12.JAN: Base Camp – Camp 1, 5.000 moh

Hei fra camp 1! 🙂 I dag flyttet vi fra BC til camp 1. Turen opp tok oss 5 timer, og alle klarte seg veldig bra! Den siste bakken opp til campen er stupbratt og med masse løs grus. I fjor lå det snø i denne bakken, som gjorde det lettere å gå opp, men den snøfattige vinteren her har gjort at det nesten ikke ligger snø igjen i fjellet. Det er veldig tørt, og de få bekkene og snøflekkene som er igjen er nå våre hellige vannkilder.

Vi har hatt fint vær i dag også. Solen steker, men det kommer også noen skikkelige vindkast som nesten river oss overende. Når vi kom opp på platået camp 1 ligger på fikk vi tidenes motvind i fleisen, og det var derfor veldig kjærkomment å se at portene hadde vært snille og slått opp teltene for oss!!

Vi krøyp alle inn i teltene våre for å få ly for vinden, og kl. 18:30 blei det middag i den lille fellesdomen som står her. Den er ikke like fancy som Base Camp fasilitetene, men den gir oss et samlingssted i ly for vinden. Til middag i dag blei det Real Turmat, så fra i dag er det slutt på tre-retters og over på matrasjonene vi pakket i Penetentes. Har sin sjarm det også, og kommer nok til å smake like godt for en sulten gjeng!

Alle jobbet jevnt og trutt som noen helter i dag og Sissel, vår guide, er veldig stolt av alle sammen!

Aconcagua-Base Camp-Camp1-TL2
Mellom Base Camp og Camp1. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2

– Team Bergans på vindfulle 5.000 moh

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.638053, -69.977525

11.JAN: Hviledag i Base Camp

I dag har vi hatt en ny hviledag her i BC. Startet dagen med frokost kl. 09:00. Eggerøre, stekte pølser, havregrøt og pannekaker i dag også, vi fråtser i godsaker!

Sigmund og Terje var en tur hos legen, og fikk tipp-topp-tommel-opp! Alle verdiene var gode! 🙂

Ellers har dagen bla gått med til å pakke klart utstyret til i morgen. Vi må dele det som skal være med videre oppover og det som skal sendes rundt til BC på andre siden av fjellet.

Vi har også hatt tid til litt andre aktiviteter i dag. Sigmund, Cecilie og Kirsti har vært og buldret (klatret) med noen lokale helter på en stor stein like i nærheten av camp, mens Terje gikk seg en tur rundt BC. Hilde og Anne var på en liten shoppingtur hos BC Managers lille klesutsalg her oppe, og Hilde fant seg en utrolig kul genser!

Til middag ble vi overrasket av hele BC teamet som kom inn med champagne til oss og ønsket oss lykke til videre på ferden oppover i fjellet! De som jobber her er helt fantastiske, og står på nesten døgnet rundt for at vi skal ha det bra. De smiler alltid og vi får ikke takket de nok for de flotte dagene vi har hatt her.

Dessverre mistet vi to til i gruppa i dag. Eva og Tor Magne avsluttet fjellturen sin i dag, og ble flydd ut i kveld. De har det bra, og vi gleder oss til å se de igjen!

Hilde, Anne, Terje, Sigmund, Cecilie og Kirsti er klare til å flytte til Camp 1 i morgen, nå begynner virkelig sjakk-eventyret. For det er mye strategi bak å treffe på et godt værvindu for å prøve på toppen, men vi er klare for eventyret som venter 🙂

Plaza Argentina Base Camp. Foto: Sissel Mørtvedt

10.JAN: Bæredag til Camp 1 på 5.000 moh

I dag har vi hatt bæredag til camp 1! All maten og litt av fellesutstyret måtte bæres opp, i tillegg tok noen med seg litt personlig utstyr. Været var flott, med sol fra skyfri himmel. Vinden har også løyet litt, så det var deilig. Alle gjorde en kjempeinnsats i de bratte bakkene med mye løs grus.

Camp 1 ligger på 5000 moh, og når vi kom frem spiste vi lunsjen vår der før vi returnerte til Base Camp. Det var en sliten gjeng som inntok middagsbordet i dag, og det smakte som alltid veldig godt! Vi blir godt tatt vare på her i Base Camp!

Det ble også en trist farvel til Anton i dag. Han måtte avbryte turen, og ble hentet med helikopter i kveld. Han har det bra, men alltid trist når en i gjengen forsvinner! Vi stod samlet hele gjengen på Heli-paden for å vinke farvel når han dro, og misunte han litt utsikten han fikk når helikopteret dro i retning sørveggen av Aconcagua! Det må ha vært et mektig skue. I morgen har vi ny hviledag her i Base Camp, og det skal bli godt!

Årets gjeng på vei til camp 1. Foto: Sissel Mørtvedt
Mektig natur! Foto: Sissel Mørtvedt
F.v: Cecilie, Tor Magne og Sissel på vei tilbake til BC. BC kan du skimte langt der nede bak Cecilie.
Aconcagua-Base Camp-Camp1-snøvær-TL2
Mellom Base Camp og Camp1. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2. Slik så det ut da Cecilie og Truls gikk her i 2018. Slik er det absolutt ikke nå.

9.JAN: Hviledag i Base Camp

I dag har vi hatt hviledag i Base Camp (BC). Det har kroppene våre hatt godt av etter tre dager på tur og mange kilometer med stadig tynnere luft. Vi startet dagen med frokost kl. 09:00 i vår egen dome, og det smakte himmelsk! Etter frokost besøkte vi legen. Deretter har vi spist lunsj, slappet av og fått oss en velfortjent dusj. Alle fikk dessverre ikke varmtvann, men rene ble vi!

Her i BC er det også egen Lounge Dome, så en del av oss har ligget der og slappet av og lest bok. Det har vært strålende sol i dag, men vinden er fortsatt høy, så det har ikke vært så kjekt å sitte utendørs. Når solen går ned dropper temperaturen fort, så under middagen i dag byttet vi på å stå foran varmeovnen i teltet, hehe 😀 Er ikke så lett å finne rett komfort temperatur med så store variasjoner i været, men det har jo sin sjarm! Mange har også oppdaget trikset med varmt vann på varmeflaska nedi posen, så i natt kommer nok alle til å sovne gode og varme 🙂

Ulises (t.v) og Sissel (vår guide) gikk denne turen sammen i 2018. Nå møttes de i Base Camp med hver sin gruppe.
Endelig! Tid for dusj!
Aconcagua-Bace Camp_Plaza Argentina-TL2
Bace Camp, Plaza Argentina. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2

Eva og TM hilser hjem 🙂

Hei! Vi hilser så mye til Ingrid, og gratulerer med dagen 10. januar! Håper du feirer dagen skikkelig 😀

8.JAN: Casa De Piedra – Plaza Argentina Base Camp 4.200 moh

I dag var vi oppe allerede i fem draget, og kl. 06:30 var det tid for en kald frokost utendørs. Vi begynte dagen med å krysse Vacaselva kl. 08:00. En kald fornøyelse for Anton, Terje, Sigmund, Eva, Tor Magne, Hilde og Cecilie som var tøffe og vadet over. Anne, Kristi og Sissel valgte å ri på muldyr over elva – en artig opplevelse!

Etter den friske starten begynte vi å gå oppover Rellinchos dalen mot BC. Det var mange tøffe motbakker, men alle kjempet bra i dag! Midt på dagen tok vinden seg opp igjen og det begynte å snø. Aconcagua lå tullet inn i et teppe av skyer hele dagen, så vi fikk ikke se henne så mye i dag dessverre. Underveis disket guidene opp med deilig tapas til lunsj som smakte fantastisk, så vi koste oss på tur allikevel 🙂

Etter 7 timer kom vi endelig frem til Base Camp. Den var flottere enn Anne hadde forestilt seg og hele gjengen kastet seg over pizza, melon, kaffe og te som ventet på oss i vår egen dome! For en luksus! Både Cecilie og Anton er nå høyere enn de noen gang har vært før!

I morgen har vi hviledag her i BC, og vi skal på legesjekk hele gjengen. Det er fast rutiner for alle ekspedisjoner som skal videre opp i fjellet. Under middagen (Jepp, vi fikk tre-retters!) kom det mange gode ideer til hva vi skal gjøre i morgen. Sigmund inviterte til Bingo, og Kirsti foreslo quiz. Ser ut til at vi har mye gøy i vente på hviledagen vår! 😀

Aconcagua-Casa de Piedra-TL2
Aconcagua, Casa de Piedra. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2
Aconcagua-Casa de Piedra-BC-TL2
Aconcagua, mellom Casa de Piedra og BC. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2
Plaza Argentina Base Camp Foto: Sissel Mørtvedt

7.JAN: Pampa De Leñas Camp – Casa De Piedra 3.240 moh

Sandstorm og fjelltopp er dagens store overskrift!

Frokost ble servert kl. 07:00 i dag. Eggerøre, toast, yoghurt og granola. Det smakte godt for en sulten gjeng. En time etterpå var vi klare til å gå. Dagen begynte bra, med lite vind og sol. Men etterhvert tok vinden seg opp og vi fikk noen skikkelige sandstormer midt i fleisen. Alle hadde sand i både munn, nese og ører selv om vi dekket oss til. Men vi tok det med et smil 🙂

Mot slutten av dagen fikk vi endelig se fjelltoppen vi har kommet hit for – ACONCAGUA! Og for et lite øyeblikk glemte alle vinden, der vi stod og beundret det enorme fjellet, som fortsatt virker så langt unna.

Etter ca. 6,5t kom vi frem til Casa de Piedra på 3.240 moh. Vi fikk virkelig øvd oss på å sette opp telt i vind, og alle klarte det med glans! Til middag serverte Arrieros i dag grillet kylling og guidene hadde laget deilig tomatsalsa til! Vi blir nesten bortskjemte 😀

Aconcagua_Vacas Valley
2019 gjengen på vei oppover dalen. Foto: Sissel Mørtvedt
Aconcagua-Pampas de Lenas-Casa de Piedra-TL2
Aconcagua, Mellom Pampas de Lenas og Casa de Piedra. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2
Aconcagua-Pampas de Lenas-Casa de Piedra-2-TL2

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.630928, -69.839293

Hilde hilser hjem 🙂

Hei! Håper alt går bra med Louise den 8. jan og gratulerer så mye med dagen til Arwen som har bursdag 9.jan!! 😀

6.JAN: Los Penitentes/Punta de Vacas – Pampa De Leñas Camp 2.950 moh

Endelig er vi i gang 🙂 Vi sjekket inn i nasjonalparken og begynte å gå fra Punta De Vacas kl. 11:00 lokal tid. Været var fint, men det blåste litt og innimellom kom det noen skikkelige vindkast. Vacasdalen er grønn og fin, med elva som slynger seg i midten av dalen.

Vi spiste lunsj ved elva, og guidene hadde disket opp med sandwich, tomater, avokado og melon! Nam 😀 Etter 5 timer kom vi frem til første camp, Pappa de Leñas.

Vi slo opp telt og gjorde oss litt kjent med rutinene her. Til middag serverte Arrieros tradisjonell argentinsk BBQ og vi spiste oss gode og mette. Første dag på tur har vært bra, og vi gleder oss til å fortsette innover dalen i morgen!

Aconcagua-Punta de Vacas_TL2
Rangerstation ved inngangen til Punta de Vacas. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2
Aconcagua-Pampas de Lenas-TL2
Pampas de Lenas lokale helter. Foto: Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.751971, -69.807430

5.JAN: Akklimatiseringstur i Los Penitentes

Sigmund var oppe tidlig og fikk med seg en fantastisk soloppgang! Etter frokost pakket alle dagstursekker med vann, litt snacks og solkrem og gikk en akklimatiseringstur på ca. 1,5t i fjellet bak hotellet. Alle hadde en fin tur, og synes det var godt å endelig bevege seg litt igjen. Solen skinte selv om det blåste godt. Et par capser fikk fart i vinden, men vi mistet ingen 😀

Vel tilbake på hotellet ble det tid en hvil og lunsj før alle baggene våre måtte leveres på lagret. Vi blir gode til å pakke på denne turen, for baggene må pakkes om opptil flere ganger. I natt kommer Arrieros og henter de, slik at de er klare på muldyrene til vi skal begynne å gå i morgen.

Vi har også pakket klare matrasjoner for alle dagene vi skal være over base camp. Da skal vi ha havregrøt til frokost og Real Turmat til middag hver dag, og kjent turkost for de fleste nordmenn 🙂 Hele gjengen jobbet godt, så vi var klare med både bagger og matpakking på ca. 1 time 👍🏼

Det har skyet litt over på ettermiddagen i dag, og temperaturen har droppet en del. Noen regnbyger har vi også hatt, og vi ser at fjelltoppene rundt oss har fått et melisdryss med nysnø.

Nå gleder vi oss skikkelig til i morgen, da begynner turen for alvor. Vi blir kjørt herfra og ned til Punta de Vacas (ca. 15min) hvor vi skal sjekke inn i nasjonalparken og begynne å gå. Vi er klare 🙂

Sigmund var oppe og fikk med seg soloppgangen i Los Penitentes kl. 07:20. Vakkert!
Hele gjengen på akklimatiseringstur.
Det går med noen poser med Real Turmat på en tur som denne 😉
Mere turmat.
Ivrig pakking av matrasjoner på lageret.
Alle baggene og utstyret vi skal ha med oss opp i fjellet.

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.838058, -69.848499

4.JAN: Mendoza – Los Penitentes 2.580 moh

I dag begynte vi så smått vårt lille eventyr mot fjellene. Vi reiste fra Mendoza på formiddagen og selve turen tok ca 2.5t. Vi stoppet i Uspallata for å plukke opp Empenadas som vi spiste i bilen, nam! Gjengen smilte mer og mer på bilturen oppover etterhvert som fjellene ble høyere og høyere. På veien passerte vi også Punta de Vacas, der vi skal starte fjellturen på mandag.

Los Penitentes er en liten skiresort som ligger på veien mellom Mendoza og Santiago. Vi bor på et enkelt hotell som ligger praktisk til rett ved siden av lageret vårt. Så naturlig nok er det her de siste forberedelsene før turen innover dalen starter.

Ettermiddagen i dag har vært rolig. Vi har sovet litt, ruslet litt rundt hotellet og hengt litt på lageret og i lobbyen. Nå (kl. 19:00) setter vi oss til middag. I morgen blir det en liten akklimatiseringstur, og pakking av mat og utstyr på lageret sann at alt er klart til å pakke på muldyrene. Alle har det bra, og siden Penitentes ligger på ca 2500 moh har noen allerede satt ny personlig høyderekord 🙂

Kort stopp i Uspallata for dobesøk og kjøpe empanadas på vei til Los Penitentes.
Anton er happy med å være fremme i Los Penitentes.
Los Penitentes (2.580 moh) – en liten skiresort som ligger langs veien mellom Mendoza og Santiago.

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.838058, -69.848499

3.JAN: Rolig dag i Mendoza

I dag har vi hatt utstyrssjekk (Alle bestod og er dermed klare for fjelltur), fikset permits og handlet inn det siste lille vi trenger til fjellturen. Ellers har vi kost oss ved bassenget og noen har gått seg en tur rundt i byen. Det er fortsatt vamt og godt her i Mendoza, faktisk oppe i hele 38 grader! Det er varmt for en gjeng nordboere, men vi klager ikke 🙂

Vi spiste middag sammen på en hyggelig gaterestaurant rett ved siden av hotellet i dag, og det ble pizza på hele gjengen. Terje og Anton bestilte seg en øl, og fikk ikke mindre en en litersflaske hver, hehe. Vi som bestilte rødvin fikk dessverre ikke like dype vinglass… Men i denne varmen er det viktig å drikke mye væske, så vi tar det vi får 😉

Det er en spent gjeng som gleder seg til å reise til Los Penitentes i morgen. Nå begynner fjellturen for alvor å nærme seg 🙂

Aconcagua_2019_mendoza_basseng
Sommer, sol og basseng – Det nytes max før fjellturen starter og solseng blir byttet ut med telt

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.877911, -68.864571

2.JAN: HOLA! Nå er turen endelig i gang

Etter 24 timer på reisefot var det deilig å endelig komme til Argentina, og vårt første stoppested på turen, byen Mendoza. Her er det sol og 35,5 varmegrad! Stor overgang fra vinteren hjemme. Turen ned gikk bra, alle mann og all bagasje kom trygt frem 🙂 Vi kom til hotellet vårt kl 15.30, og ettermiddagen har noen brukt til å sole seg ved bassenget, mens andre har tatt seg en tur rundt i byen for å bli litt kjent. Nå i kveld har vi vært og spist middag på en argentinsk biffrestaurant og kost oss.

Vi skal være her i Mendoza i to dager før vi setter kursen mot fjellene og det lille tettstedet Los Penitentes. Da begynner forberedelsene til turen for alvor, med pakking av mat, utstyr og akklimatisering.

Det føles litt rart å tenke på her vi sitter i varmen, at om få dager står vi der Cecilie og Truls gjør på bildet under – I Vacasdalen mellom Pampa de Lenas og Casa de Piedra og titter opp på det høyeste fjellet i Sør-Amerika! Smak litt på den setningen. Et av verdens høyeste fjell. 6962 meter høyt. Ganske rått – og deltagerne er helt rå som skal dit å prøve på toppen!!

Det kommer til å bli tungt. Det kommer til å bli vondt. Det kommer til å koste alt vi har å nå toppen. Men i belønning får vi oppleve fjellene, folka, utsiktene og det å jobbe mot et mål sammen som et team!

Vi gleder oss!

Klokka her i Argentina ligger 4 timer bak Norge. Så når klokka er 12:00 hjemme er den 08:00 her.

Gruppa ligger nå på følgende posisjon: -32.877911, -68.864571

aconcagua_view
Truls Svendsen og Cecilie Skog ser mot Aconcagua i det fjerne. Foto; Sveinung Svendsen, Tjukken og Lillemor 2.

17.DES: Mens vi venter på avreise…

Nå er det ikke lenge igjen til ni spente deltagere skal sette seg på flyet til Argentina. Vi reiser fra Oslo den 1.januar og kommer til å oppdatere denne turdagboken forløpende mens vi er på tur. 🙂

Informasjon om Koronavirus

Sunnmøre_Bergans_HKKH_1

Vi får mange spørsmål om koronaviruset og hvordan det påvirker turene våre. Vi har full forståelse for at turdeltagere er bekymret, og dette er en vanskelig situasjon både for turdeltagere og oss som arrangør. Nedenfor finner du tilgjengelig informasjon som kan gjelde din tur. Vi vil fortløpende oppdatere informasjonen i tråd med retningslinjene fra norske […]

Turnyhet – Klatrekurs på Mallorca

Mallorca_klatring

Bli med på klatrekurs på den spanske øya Mallorca i august 2020. I samarbeid med Ving arrangerer vi nybegynnerkurs i klatring med norsk klatreinstruktør, fly t/r og flott hotell. Når: 25. august – 1. september 2020 Hvor: Ponent Mar, Palma Nova, Mallorca Pris: fra 15.990,- Avreise: Oslo og Trondheim Den spanske øya Mallorca er kanskje mest kjent for sol […]

Gi en turopplevelse i julegave – Våre beste julegavetips!

Hardangervidda_4

Vi synes de aller beste julegavene man kan gi er opplevelser! Turopplevelser får man aldri nok av, og minnene varer garantert lengre enn et par nye ullsokker. Vårt langstrakte land har uendelig med flotte turer som ligger og venter på å oppleves. Her er våre beste julegavetips! Vintertur til Trolltunga På kort tid har Trolltunga, […]