DAG 1 | Oppmøte på Krossbu
Oppmøte er ved Krossbu senest kl 13:00. Her møter dere instruktørene og det blir en presentasjon av kursopplegget. Breutstyr blir utdelt til den enkelte, og vi sørger for at dette er godt tilpasset før vi går inn til Bøverbreen. På breen lærer vi stegjernsteknikk og ulike teknikker for isøks. Vi går igjennom innbinding i taulag og grunnleggende taulagsrutiner. Deretter tar vi en enklere tur på breen. Etter middagen samles vi for ei teoriøkt på Krossbu.
DAG 2 | Kursdag
Vi går tilbake til Bøverbreen, binder oss inn i taulag og beveger oss opp til øvre brefall. Der finner vi rikelig med formasjoner og bresprekker. Fokuset blir på taulagsrutiner på blåis og vandremetoden, bruk av isskruer som mellomforankringer, veivalg, kryssing av snøbroer og bruk av klemknuter. Deltagerne vil i størst mulig grad selv få lede taulagene og sikre hverandre. På kvelden på Krossbu tar vi en teoretisk gjennomgang av kameratredning.
DAG 3 | Kursdag
Dag 3 dreier seg i stor grad om redning. Vi skal øve kameratredning og lære ulike typer taljesystemer. Vi setter også av tid til å lære om klatremetoden, og alle som vil kan få prøve seg på bratt isklatring. Resten av dagen bruker vi på å bevege oss i brefallet og øve på de teknikkene vi har vært igjennom. På kvelden diskuterer vi destinasjon og rutevalg for neste dag.
DAG 4 | Turdag
Det er tid for turdag. Hvis det ligger til rette for det legger vi turen til en av de andre flotte breene i Jotunheimen. Et annet alternativ kan være å gå opp Bøverbreen og fortsette over Smørstabbreen. Vi øver på å krysse snødekt bre, veivalg og orientering på bre. Forvent en lang og flott dag på bre.
DAG 5 | Turdag
Den siste dagen har vi fokus på ulike teknikker på snødekt bre, bruk av festemidler på snø (snøanker, snøbolt, isøks, med mer) og redning. Vi skal også øve på bratt gange i snø og bremseteknikk ved utglidning. Vi avslutter på ettermiddagen, omtrent kl 17:00.
FOREBEHOLD
Dagsprogrammet kan forandre seg på grunn av værforholdene og forholdene på breen, og instruktørene vil gjøre kontinuerligere vurderinger av hvordan det er mest hensiktsmessig å gjennomføre kurset. Hvis det blir tid kan det også være muligheter for å legge til ytterligere momenter i kurset hvis ønskelig.